tisdag 31 augusti 2010

Strålande tv-produktion

Webb-tv från Kristiansund. Foto: bit.ly/chessnrk

NRK har med all rätt fått mycket beröm för direktsändningen med webb-tv från Kristiansund. Mark Crowther (TWIC) skriver att han speciellt uppskattade att få se bild på spelarnas bräde och inte på ett grafiskt bräde, som vi är vana vid under direktsändningar. Jag delar helt hans uppfattning. Visst är det lite svårare att urskilja pjäserna men närvarokänslan när man får se spelarna gripa tag i pjäserna och flytta dem är oslagbar. Dramatiken blir mer påtaglig. Underbart. Dessutom fälldes ett grafiskt bräde in ibland.

Till den professionella produktionen hörde tre fasta kameror som det växlades mellan på ett genomtänkt sätt. Felet amatörer ofta gör är att promenera omkring med en kamera utan mål och mening. Här låg fokus för det mesta på brädet, men ibland fick vi se en andra kamera som visade spelarna med avslöjande kroppsspråk, och en tredje kamera med spelarna i förgrunden och publiken ute i salongen i bakgrunden. Hur bra som helst.

Torstein Bae gjorde ett utmärkt jobb som kommentator. Här är det viktigt att lägga kommentarerna på en nivå där de flesta kan hänga med. Det är viktigare att analysera olika idéer än konkreta varianter. Där kan ett datorprogram göra att kommentatorn missar de ”mänskliga” dragen, de drag som schackspelare i gemen funderar över. Inte heller Stellan Brynell under Sigemanturneringen eller Per Andreasen under Politiken Cup använder datorprogram. Det skulle hämma diskussionen i kommentatorrummet om någon oupphörligen citerade facit. Men när det ska skrivas en rondöversikt är det i mitt tycke viktigt att Fritz får ha ett ord med i laget, och det är så Stellan arbetar under Sigemanturneringen.

När jag kommenterar för Sydsvenskan är partiet i första skedet en sak mellan mig och masonitbrädet. Då får jag förhoppningsvis med de ”mänskliga” dragen. I andra skedet kontrollerar jag analyserna med Fritz. I enstaka fall glömmer jag efterkontrollen och då finns förstås risken att det blir fel. Det var vad som hände i senaste Fredagsdraget. (Det kommer en rättelse i morgondagens spalt.)

Ivan Sokolov – Nikola Selak, Vrnjacka Banja 2010
Vit drar



Min ledtråd var: ”Det är pjäsvinst på gång.” Sist i spalten angav jag lösningen: ”1.Sd3! uppg. Springaren på c5 håller löparen under armarna och efter 1...Sxd3 2.Lxd3 är det ett avgörande dubbelhot mot b1 och e6. Vit vinner pjäs.”

Som flera läsare har påpekat är det inte någon pjäsvinst efter 1.Sd3! Sxd3 2.Lxd3 La2. Som de också har angett ska vit skjuta in 2.Sxe6+ Ke7 och först därefter spela 3.Lxd3. Jag får väl skylla på den mänskliga faktorn. Men hellre fel emellanåt än att den omänskliga faktorn helt tar över.

Om vi ska återgå till Kristiansund så kan jag förstå att Torstein Bae följde spelet på det grafiska brädet med tydliga pjäser, men som han flera gånger påpekade låg han inte alltid i takt med vad vi andra såg. Han framhöll också att det var något som fick ordnas till nästa gång, och det kan ju inte vara något större problem att lösa. Det att han talade om ”nästa gång” lät förtröstansfullt. Ge oss fler tv-produktioner av det slaget!

Att det finns stort intresse för rörliga bilder från schackevenemang fick jag själv belägg för när jag hade mina amatörmässiga sändningar från kommentatorrummet under Sigemanturneringen senast. Schackpubliken är inte bortskämd.

* * * * *

I bulletin nr 4 från Kristiansund har Axel Smith fått hjälp med partikommentarerna av kvartetten i stjärngruppen. Mums. Länkar till alla bulletinerna finns i den oumbärliga högerspalten under Aktuella turneringar. Och när du ändå är på utflykt i högerspalten så kan du ju se vad Magnus Carlsen och Jon Ludig Hammer har att säga om turneringen på sina bloggar under GM-bloggar.

* * * * *

KAJS MÅNDAGSKLUR. Lösning:
1.Dd6+ cxd6 2.Tf4 d5 3.Se4+ dxe4 4.Le3 exf3 5.Sf2 fxg2 matt