söndag 5 september 2010

Släppfest och oceanångare

Det stod 2-1 till mig i gårdagens blixtmatch när det kom en signal från Fredriks mobil.

Numera låter jag honom inte spela sin älskade Kungsgambit, jag har börjat besvara 1.e4 med 1...Sf6. Men han har funnit på råd. Efter 2.Sc3 e5 3.f4 har han åter fått en öppning som han trivs med. Problemet för hans del är att jag i min tur har börjat studera Wienerparti. Fredrik har propsat på nolltolerans mot teoristudier, men det kommer jag aldrig att gå med på. Det här är trots allt seriösa blixtpartier och då måste det var tillåtet med vissa förberedelser. Fides nolltolerans mot mobiler, ibland vår enda kontakt med livet bortom brädet, struntar vi fullständigt i.

Mobilen stoppades undan men hörde av sig igen vid ställningen 2-2. Fredrik svarade. Det var något med att han borde engagera sig i sin släppfest på närbelägna Galleri 21. Matchen är avbruten. Livet är en ständigt avbruten blixtmatch.

Det minglades och runt halv sju blev det viss uppståndelse utanför galleriet på Rådmansgatan. En buss stor som en oceanångare rullade förbi på väg bort mot Hiltons entré om hörnet. En säkerhetsvakt förklarade att det var svenska fotbollslandslaget som skulle checka in. ”Är det inte Zlatan som sitter där?”

Var inte matchen mot Ungern också en släppfest? Ett nytt landslag där glädjen spelar i alla lagdelar. Vi var några stycken som gick ut och betraktade spelarbussen. Det var nästan som i den där underbara scenen i Fellinis Amarcord. Du får använda din fantasi och byta ut oceanångaren mot svenska fotbollslandslagets gigantiska spelarbuss. Det skulle inte förvåna mig om det finns en träningsplan ombord på den farkosten.

Fredrik läste ur sin nya bok Fadevår, tack för ljuset!. Läsningen var uppdelad i tre perioder och mellan dem bjöds det på inspelad popmusik från 60-talet. De låtar som spelades är alla omnämnda i boken. Magnus Grane, Fredriks barndomsvän och en annan medlem i avsomnade SK Tidsnöd, var kvällens discjockey. Vi lyssnade exempelvis på en av Fredriks stora favoriter – Small faces: Tin soldier. Bokrecensionerna kommer på fredag.

Eftersits på Brogatan. Vid mitt bord satt flera av Fredriks klasskamrater från Djupadalsskolan. Jag har känt Fredrik sen 1976 och här fick jag veta mer om honom från livet pre-76. Huvudrätten, fisksoppan, var god men kunde inte mäta sig med den som jag bjöds på – tack Calle - i fiskaffärens restaurang i Lunds saluhall. Jag skulle vilja dra till med att det var klasskillnad. Jag har högre förväntningar när jag sätter mig till bords på Brogatan. Det var hur som helst en lyckad släppfest.

Och matchen återupptas senare i veckan. Efter 3...d5 4.fxe5 Sxe4 5.Sf3 har jag börjat spela det mindre vanliga 5...Lb4 och kan inte påminna mig att Fredrik då vid något tillfälle har fått chansen att utföra sitt standardoffer på f7. Jag ser ljust på framtiden.

* * * * *

Det lutar åt att andrerankade Mark Bluvshtein tar hem turneringen i Nürnberg. Han är i ensam ledning på 5,5 poäng (av 6) inför eftermiddagens slutrond. I rond 4 vann han med en vacker slutspelfiness:

Mark Bluvshtein – Ilja Zaragatski
Vit drar



Bluvshtein hade manövrerat omkring ett tag till synes utan mål och mening, men skenet bedrog.
55.Lf6! c4
Efter 55...exf6 56.gxf6 Kf8 57.Lb5! Te4 58.Le8! Tf4 59.Lxg6 Txf6 60.e7 kan svart lägga ner.
56.Le2 Te4 57.Lxe7 Txe2+ 58.Kc3 Te5 59.Kxc4 Kg8 60.Kd4 Tf5 61.Lxd6 Txg5 62.Le7 Tg1 63.d6 Te1 64.d7 uppg.