fredag 28 januari 2011

Helgguiden

Pia Cramling förlorade mot Nigel Short i Gibraltar. Photo courtesy John Saunders

En gång i tiden hade jag en dröm om att besöka alla de klassiska schackarenorna. Hastings fanns med på listan, men jag har aldrig kommit iväg dit och det är inte längre något eftertraktat resmål för min del. Det evenemanget har förlorat nästan all sin glans. Det har gjorts en del räddningsförsök genom åren men det har förblivit en av många nyårsturneringar.

Engelska schackarrangörer med Stewart Reuben i spetsen har sökt nya spelplatser och funnit Gibraltar. Den turneringen har nu några år på nacken och har blivit allt mer intressant för varje år. I den pågående turneringen finns 298 spelare från 46 nationer, varav 52 stormästare. Där ligger Hastings sannerligen i lä. Det finns ett tiotal svenska spelare på plats.

Tre ronder är avverkade och visst har det blivit en och annan överraskning. Jag har tidigare nämnt Kortchnois seger mot Caruana. John Saunders har haft godheten att förse mig med bilder från turneringen och här är en av dem:

Tredjerankade Fabiano Caruana dukade under mot snart 80-årige Viktor Kortchnoi. Photo courtesy John Saunders

Topprankade Vasili Ivantjuk och Michael Adams har tappat var sin halva mot Ruben Felgaer respektive Nana Dzagnidze. Det är kvartett i toppen med 3/3: Viktorija Cmilyte, Deep Sengupta, Nigel Short och Nadezjda Kosintseva.

Världsmästarinnan Hou Yifan tvingades lämna ett sent återbud på grund av sjukdom i familjen, och Ulf Andersson bröt turneringen efter en rond.

Pias dotter Ana finns också på plats på Caleta Hotel. Photo courtesy John Saunders

Emanuel Berg och kommentatorn Simon Williams. Analyserna gick ut i direktsändning på internet. Photo courtesy John Saunders

Bäst poängutdelning bland de svenska spelarna efter tre ronder har Eric Vaarala med 2,5 poäng. Han besegrade IM Alexei Slavin i tredje ronden. Här en partiställning från första ronden:

Eric Vaarala – Ruben Valhondo
Svart drar



För svarts del handlar det om att rädda en halva. Vad hade du spelat? Lösningen finns i kommentarfältet.

Det är sista helgen med världseliten i Wijk aan Zee. På söndag görs sista draget.

Mer om turneringen på turneringshemsidan, Chess Vibes, TWIC, Chess in Translation, Sjakkfantomet, Nakamuras blogg och Carlsens blogg.
Arrangörernas videoklipp på Youtube.

När Wijk aan Zee packar ihop så finns i alla fall Gibraltar och dessutom börjar Moskva Open i morgon lördag, så det kommer fortfarande att vara väl ställt med underhållningen.

* * * * *

Vännen Mats, som jag nu bor hos i Stockholm, undrade om jag hade åkt tunnelbanan i Malmö. ”Eh, jo” svarade jag med viss tvekan, för är det en tunnelbana vi har fått i Malmö? Vi säger bara ”Tunneln”, eller ”Tunnelen” på ren skånska. Det är alltså en tunnel med ett par stationer, en genväg till Köpenhamn. Från den nya stationen vid Triangeln där jag har mitt kontor (eller Triangelen på ren skånska) tar det lika lång tid att ta sig till Köpenhamn som till Limhamn, ungefär tjugo minuter.

Men dessa dagar irrar jag omkring i Stockholms tunnelbanenät. Jag vet var jag går på tåget och eventuellt byter, men jag har dåligt begrepp om vad som passerar ovanpå eller i vilket väderstreck vi färdas. Jag har aldrig lärt känna Stockholm och hittar bättre i exempelvis London eller Berlin, för att inte tala om Köpenhamn, där jag nog skulle kunna ta ett jobb som guide.

I Stockholm har jag bland annat ägnat mig åt forskning på Riksarkivet. Jag är fortfarande på jakt efter historiska pusselbitar till kandidatsemifinalen mellan Boris Spassky och Bent Larsen i Malmö 1968. När jag skrev om detta bokprojekt på bloggen i serien Bilden berättar fick jag genast förhandsbeställning på ett antal ex av boken från Henning Wadd Hermansen, som tyckte att det kunde bli en bra julklapp till schackvänner. Det var inför julen 2009. Nu kan jag meddela att till julen 2011 bör boken ligga klar.

Det fanns ett par frågor som jag skickade till Bent ett par månader innan han dog. Det kom aldrig något svar. När han generöst lämnade över sitt rum på Savoy till Spasskys sekundant Bondarevskij, förklarade Bent enligt uppgift i Sydsvenska Dagbladet att han kunde flytta in hos ”vänner i Malmö”. Jag undrar fortfarande vilka dessa vänner var och lär aldrig få något svar.

Besöket på Riksarkivet gav några mindre pusselbitar. Bland annat kunde jag studera bestämmelserna för kandidatsemifinalen i protokollet från Fide-kongressen i Wiesbaden 1965.

Igår kväll besökte jag Schacksalongerna för första gången och fick en rundvisning av Sven-Gunnar Samuelsson. Idag har han fullt upp på annat håll. Stockholms Schackförbund fyller hundra just idag. Det finns anledning att återkomma med något om kvällens jubileumsfest, en av anledningarna till att jag är i Stockholm. Slipsen finns med i bagaget. Mats får visa mig hur den ska knytas. I princip delar jag Bents inställning till slipsar: ”Ett tygstycke som försvårar blodtillförseln till hjärnan.”

1 kommentar:

Lars Grahn sa...

Vaarala-Valhondo: efter 33...Td6 34.Dxe4+ Kxd7 35.Db7+ Dc7 36.Dxb5+ Dc6 37.Txd6+ Kxd6 38.Dxa5 har vit kompensation för pjäsen. Valhondo lockades i stället att ta ut avdragsschacken: 33...Lxb2+? 34.Kxb2 Txg6 35.Dc5+ Ke6 36.De5 matt.