söndag 20 februari 2011

Igår Lund, idag Danmark

Det är möjligt att ett halvdussin av dem som fanns på Schackhuset i Lund igår spelar serieschack även idag, när det är dags för sjunde ronden i danska elitserien. Där står bland annat toppmötet K41-Jetsmark på programmet. Det är inte direktsändning från någon av matcherna. Det är det däremot från matchen Frem-Køge i division 1, grupp 1 – direktsändningslänk i högerspalten.

Tidigare har jag saknat en dansk blogg på danska om danskt schack. Nu finns den. Jag rekommenderar varmt ett besök på Jens Kristiansens blogg. (Länken finns fast under Andra schacklänkar i högerspalten.)

Och medan jag befinner mig på den sidan av Sundet: i fredags blev det ett Köpenhamnsbesök och dottern Lisa fick bestämma lunchställe. Det blev Paludan bogkafé på Fiolstræde 10-12 mittemot universitetsbiblioteket. Mycket lyckat, hög mysfaktor. Rimliga priser, mest studenter. För min del blev det en tapastallrik och ett glas rött. Inga märkvärdigheter, helt okej. Dit återvänder jag gärna.

* * * * *

Garri Kasparov har recenserat Frank Bradys ”Endgame: Bobby Fischer’s Remarkable Rise and Fall ― from America’s Brightest Prodigy to the Edge of Madness” i The New York Review of Books. Läs här.

* * * * *

Jag har fått en fråga om en partiställning från Aeroflotturneringen:
Förmodar att Du sett Cheparinovs bortsättning(?) i sista ronden av Aeroflotturneringen. Han gick där med Ta2 rakt in i en springargaffel. Var det en ren bortsättning eller var det ett medvetet offer där han missat något försvarsdrag? Kul om Du ville ta upp detta i Din blogg, som jag och nästan alla andra schackspelare följer med mycket stort intresse.
Curt Peterson, Solna SS
Det gäller den här ställningen från sista ronden:

Ivan Cheparinov – Nikita Vitiugov
Vit drar



Cheparinov spelade 23.Ta2? och bäddade för springargaffeln. Min teori är att bortsättningen var ett misslyckat försök att parera hotet 23...Sxf2 24.Kxf2 Db6. Vit har hur som helst problem i diagramställningen.