fredag 17 juni 2011

Helgguiden

Viswanathan Anand gav en simultanföreställning i Prag. Foto: www.praguechess.cz

Växjöspelen har varit ett stående inslag i spelprogrammet sedan 1962. När det gäller spelstyrkan i toppgruppen slår helgens jubileumsturnering rekord med en stormästarkvartett bestående av Jonny Hector, Nils Grandelius, Pontus Carlsson och Stellan Brynell. De två förstnämnda drabbade samman i Sigemanturneringen (remi) och möts åter i sommarens SM-grupp.

Det är en månad kvar till SM i Västerås, där deltagarantalet är på väg att runda 600. Det är möjligt att efteranmäla sig till de öppna klasserna utan extra avgift fram till 1 juli.

Medan många i världseliten uppträder i Medias, Taganrog och Kiev roade sig världsmästaren Viswanathan Anand med en simultanföreställning i Prag i söndags. Evenemanget ingick i den schackfestival som bland annat också har den fridfulla matchen mellan David Navara och Sergei Movsesian på programmet. Bland åskådarna under simultanen fanns Anatolij Karpov, Lubosh Kavalek och Bessel Kok. De 26 spelare Anand mötte var personer kända från kultur, politik och företagsledningar. Resultatet blev 25-1 – till Anand.

Det har blivit säsong för sommarturneringarna och en del svenska spelare söker sig utomlands. Det arrangeras en helgturnering i London fredag-söndag, Gatwick Open, och i startlistan finns bland andra Anders Livner, Sten Bernhardsson, Anders Karlsson och Robin Karlsson. Jag skulle vilja utfärda en varning till dem: om ni möter topprankade Simon Williams som vit så se upp med hans holländska försvar. Där är han giftig. Bland deltagarna i Pula Open, som startar imorgon lördag, finns Jörgen Eriksson, Josef Ask, Fredrik Lindgren, Stefan Radovic, Erik Elenius, Anton Fritz och Sven Blomqvist.

För egen del hoppas jag att det blir en och annan turnering i sommar och jag ägnar mig åt att dissekera alternativen. Jag blev bortskämd i Lido Adriano och vill gärna iväg på något som har liknande standard vad gäller program och mysig miljö. Tipsa gärna. Ett direktflyg från Köpenhamn till spelortens närhet gör det extra intressant. Förberedelser pågår. Igår var jag i Köpenhamn och träffade Bjørn Brinck-Claussen, som lånade mig en teoribok. Nu har jag lånat två av det slaget. Det här börjar bli seriöst.

Det finns gott om länkar till direktsändningar i den oumbärliga högerspalten. Bland annat har det tillkommit en till György Marx Memorial i Paks, en dubbelrondig sexmannaturnering där Radoslaw Wojtaszek (2721) är topprankad. Resultatservice finns som alltid under Aktuella turneringar, medan genomspelbara partier brukar dyka upp under Aktuella partier.