tisdag 28 juni 2011

Omvärdering av Pardubice

En vacker syn från fjolårets Czech Open: överst på prispallen ukrainaren Anton Korobov och vid hans sida tvåan Hans Tikkanen. Foto: www.czechopen.net

En sommar kom grannen Stellan Brynell hem från något som han antydde hade varit en näradöden-upplevelse. Han hade spelat schack i en sporthall i Pardubice där hettan och syrebristen hade omöjliggjort tankearbete. Det var snudd på hjärnsmälta. Efter att ha hört den fasansfulla berättelsen bestämde jag mig för att aldrig resa till Czech Open i Pardubice, helvetets förgård, trots att det är en av världens största schackfestivaler med över tusen deltagare. Då reflekterade jag inte över att det bevisligen finns massor av schackspelare som har överlevt påfrestningarna i den tjeckiska schackmetropolen.

När jag tog upp mina farhågor kring Pardubice med Stellan vid en onsdagslunch för ett par veckor sedan var det annat ljud i skällan. Han rekommenderade mig att åka dit. Nu spelar man i en ishall och det är tydligen inte längre några större problem med inomhusklimatet. Inför dessa nya uppgifter har jag omvärderat Pardubice – jag åker dit om några veckor.

Min första tanke var att ställa upp i A-gruppen, men där finns en elogräns som jag inte når upp till. Nu kan man betala 100 euro extra och få en plats bland noblessen, men jag har inte några masochistiska anlag och inser att jag skulle få en massa pryl där uppe. Nu tror jag att jag kan ta förluster bättre än de flesta – man vänjer sig – men även där finns en gräns. Därför B-gruppen, där jag dessvärre inte tycks få chansen att spela mot avdankade stormästare. Jag kunde önska att det fanns en grupp som styrkemässigt låg mellan A- och B-gruppen. I skrivande stund finns det inte ens en IM, avdankad eller färsk, i B-gruppen. Men jag kommer inte att vara rankad bland de femtio främsta, så det kan nog bli tufft nog. Här är deltagarlistor för de olika grupperna. Flygbiljetten är införskaffad och hotellrummet bokat.

Innan dess blir det kanske en weekendturnering i Danmark. Sedan hoppas jag på Riga eller Wien i augusti och Reykjavik i september. Efter tio års frånvaro från de internationella arenorna har jag efter Lido Adriano och Täby fått stor lust att spela schack igen. Det är ju jätteskoj! Det finns länkar till Pardubice, Riga, Wien, Reykjavik och många andra turneringar under Kommande schackevenemang i den oumbärliga högerspalten.

Full rulle i Pardubices ishall förra sommaren. Foto: www.czechopen.net

* * * * *

Så har en möjlig arrangör till VM-matchen mellan Viswanathan Anand och utmanaren Boris Gelfand anmält sitt intresse. Det är ryska schackförbundet som vill förlägga matchen till Moskva. Läs mer om det hos Chess Vibes.

* * * * *

Amerikanen Marc Arnold vann Svein Johannessens minnesturnering i Oslo en halv poäng före Jon Ludvig Hammer, Tiger Hillarp Persson, Geir Sune Tallaksen, Emanuel Berg och Frode Olav Olsen.

Emanuels slutkombination i sista ronden:

Jens Hjorth Kjølberg – Emanuel Berg
Svart drar



30...Sxe5! 31.Ta3
På 31.dxe5 följer 31...Dc4+, men det är lika hopplöst att låta springaren härja fritt.
31...Sc4 32.Ta1 Sb2 33.Dd2 Sxa4 34.Ta3 Sb2 35.uppg.

Här är hela partiet. Det finns fler partier från Oslo genomspelbara – se länk under Aktuella partier.