onsdag 15 juni 2011

Vad hade du gjort?

Magnus Carlsen går till pausvila i Medias i tätposition. Foto: Chess-News.ru

Ställ gärna upp följande partiställning från dagens rond i Teplice Open på ett bräde. Låtsas att det är ett tävlingsparti. Du är vit och vid draget:

Petr Neuman – Tadeas Kriebel
Vit drar



Jo, jag blev nyfiken på att kolla Kriebels parti efter hans medverkan i gårdagens roligaste parti.

Slå eller inte slå? – det är frågan. Vad hade du gjort? Om jag som Neuman hade haft cirka tio minuter kvar för tretton drag, hade jag förmodligen räknat ett par minuter på 28.Kxg4, blivit osäker på min analys, intalat mig själv att vara praktisk, spelat 28.Ke4 och satsat på c-bonden. Det är väl en amatörmässig inställning, som grundar sig på att jag är en gammal amatör. Om jag hade haft mer betänketid hade jag nog ansträngt mig att komma till botten med 28.Kxf4, för om det är möjligt att slå pjäsen utan att bli matt så är det naturligtvis att föredra.

Sätt dig in i situationen med begynnande tidsnöd och kom med ett ärligt svar: vad hade du gjort? Partifortsättningen följer längre ner i detta inlägg. Jag kan väl redan här avslöja att Neuman använde tio av de tretton tillgängliga minuterna innan han bestämde sig.

* * * * *

Idag var det livat i Medias. Magnus Carlsen fick till ett fint parti mot Dieter-Liviu Nisipeanu och som framgår av Magnus twitter – överst i högerspalten – var han med rätta mycket nöjd med sin insats. Det utkämpades ett mycket intressant remiparti mellan Tejmur Radjabov och Hikaru Nakamura, medan Vasilij Ivantjuk kom dåligt ut mot Sergej Karjakin.

Vasilij Ivantjuk – Sergej Karjakin
Svart drar



16...Lxh3!
Ivantjuk hämtade sig inte efter den smällen. Efter 17.gxh3 Df6 hugger damen in på f3 eller f2. Detta och övriga partier från Medias och andra ställen finns genomspelbara – se länk under Aktuella partier i högerspalten.

Ställningen i halvtid:
Carlsen 3,5 (av 5); Karjakin 3; Nakamura 2,5; Radjabov, Ivantjuk och Nisipeanu 2 poäng.

Läs för all del Magnus blogginlägg och om du vill ha hans partier kommenterade ska du besöka Sjakkfantomet. Båda länkarna finns fast i högerspalten.

Imorgon torsdag är det vilodag i Medias (Bazna Kings) Kiev (Ukrainamästerskapet) och Prag (matchen Navara-Movsesian), men för den som vill kolla direktsändningar har det dykt upp ett härligt alternativ i Taganrog. Där spelas en kvalturnering till superfinalen i ryska mästerskapet, och där finns underhållare som Alexander Morozevitj, Sergej Rublevskij och Vadim Zvjaginsev för att nämna några i mängden. De tre främsta i kvalturneringen kvalificerar sig till superfinalen. Det finns 2,5 miljoner rubel i prispotten i Taganrog. Det lär motsvara cirka 575 000 kronor.

* * * * *

Partiet Neuman-Kriebel fortsatte:
28.Kxg4! h5+
Även efter 28...f5+ 29.Kh4 Kh6 ordnar vit en luftficka med 30.g4, till exempel 30...Tg2 31.g5+! Txg5 32.Td1 Tg2 33.Td6 och vit har avvärjt matthotet.
29.Kh4 f6
29...Kh6 leder till samma svängar som i föregående kommentar.
30.g4 Tg2


31.Se7
Vit får det andrum som behövs för att neutralisera matthotet.
31...f5
Eller 31...Kh6 32.Sxg6 och angreppet är punkterat.
32.Sxf5+
Vid det här laget fanns det flera vinstdrag.
32...gxf5 33.Kxh5 Kf6 34.Tf1 uppg.