måndag 25 juli 2011

Hans Tikkanen Sverigemästare

Sverigemästaren Hans Tikkanen, Lunds ASK. Foto: Calle Erlandsson

Oj, vilken dramatik! Efter en inledande förlust mot Jonny Hector kom Hans Tikkanen tillbaka med bravur och när sista draget var gjort så stod han där med sitt första SM-guld. På något vis känns det som en logisk följd efter ett för hans del fantastiskt schackår. Bittert för Jonny som än en gång snubblade på mållinjen. Förra gången kom han ju tvåa på grund av sämre särskiljning än Emanuel Berg, som i sin tur har ännu större anledning att vara missnöjd med resultatet i Västerås.

Hans Tikanen vann inte bara SM, dessutom är han nu topprankad i Sverige.

* * * * *

Jag har inte haft tid att följa turneringen i Biel. Mycket tacksam när bloggläsare mejlar och berättar lite om vad som händer på olika arenor.

Magnus Carlsen – Fabiano Caruana
Svart drar



Pierre Fogel: ”Jag tittade på partiet Carlsen-Caruana från Bielturneringen och lät samtidigt Fritz tugga på i bakgrunden. Efter 25.f4 (diagrammet) föreslår maskinen det oväntade 25...Se3+!. Springaren gör ett bungyjump ut i tomma intet, med idén att det vita tornet är överlastat efter 26.Txe3 Lxf4. Snygg geometri, eller hur!? Partifortsättningen blev i stället 25...Te6 26.Ld5 Tf6 27.Te4 och svart får bara en bonde för hästkraken. Han skulle ha gjort sig av med den medan tid var.”

Tilläggas kan att Magnus skriver inlägg om turneringen på sin blogg och att Sjakkfantomet kommenterar hans partier – fasta länkar under GM-bloggar och Övriga schacklänkar i den oumbärliga högerspalten.

* * * * *

Anledningen att jag halvhjärtat följer hur det går för Magnus Carlsen i Biel är alltså att jag spelar med i B-gruppen i Pardubice. Igår mötte jag Sam Kassani, fjolårets svenske miniormästare. Mitt 1.f4 besvarades så snabbt att jag anade att han visste vad som var på gång. Jodå, han hade studerat mina inlägg om mina spelöppningsvanor här på bloggen när han preppade. Pierre Fogel parafraserar den amerikanska polisen: ”Allt som du skriver kan och kommer att användas emot dig”. Det är en bieffekt med att vara öppenhjärtig i dessa frågor. Men jag kan ändå inte klaga på utvecklingen i öppningen.

Lars Grahn – Sam Kassani
Vit drar



Personligt meddelande till kommande motståndare: om jag får upp den här ställningen igen så kommer jag inte att spela det lite naiva 15.g4 utan det rekorderliga 15.Lf3 följt av c2-c4 och Tc1. Uppfattat? I efterhand verkar det sinnesförvirrat att satsa på ett kungsangrepp i stället för att utnyttja svarts försvagade bondestruktur. Gång på gång missade jag möjligheten att spela c2-c4 tills Sam kunde kontra med c5-c4 medan mina aktiviteter på andra flygeln hade gått i stå. Han vann. Som sagt, sinnesförvirrat. Är det alltför långsökt att skylla på kalamarerna? Någon som vet om det finns en bra bortförklaringskatalog på nätet?

Som jag möjligen har påpekat på bloggen förut: jag möter hellre högrankade kluriga gubbar än lågrankade oberäkneliga juniorkometer.

Personligt meddelande till Calle: jag har funnit ett antikvariat i gamla stan. Är det någon bok eller tidskrift från forna Tjeckoslovakien som jag ska kika efter? Och vad gäller Axel Smith' tid på 100 m med flygande start: du betvivlade att den uppgivna tiden 10,3 var korrekt. Du hade rätt i princip, men inte på det sätt som du trodde. I själva verket var tiden 10,2! Och det var inte tidtagning med solur, utan med hjälp av det chips som varje löpare sprang omkring med. Axel berättade också att han var skolmästare på 100 m på högstadiet på 12,4 om jag minns tidsangivelsen rätt. Som fotbollsspelare verkar han påminna om MFF:s gamle högerytter Lennart Hansson: ingen supertekniker men snabb som attan. Och uthållig. Tror inte att Axel hade gjort bort sig om han hade fått chansen att vara med i Torshavn-MFF. (Det känns skönt att kunna lägga in dessa stycken som motiverar bloggnamnet ”Inte bara schack” och som smular sönder grannen Stellans argument att den borde heta ”Bara schack”.)

När jag ändå är i farten - personligt meddelande till min kära dotter Lisa: Bohemias specialitet är en rätt som de har döpt till ”Picasso”. Det är en härlig blandning av ryggbiff, fläskkött, kycklingbröst, olika svampar, chili och oliver. Efter denna rätt vinner man partier. Med alltför ordinära kalamarer och solen i moln är effekten den motsatta – det är gårdagens lärdom.