onsdag 17 oktober 2012

Europacupen – rond 7

SOCAR höjer segerpokalen. Foto: Chess-news.ru

INGEMAR JOHANSSON:
Sjunde ronden var också den avslutande för Europacupen, och hade man bara i Israel förmått att presentera slutresultatet lite snabbare så hade ni fått den här rapporten för flera timmar sen. Ni får faktiskt förlåta mig att jag inte räknade ut det hela själv, utan gick ner till den lokala pizzerian och tog mig en Lappen Jörgen, en göteborgsk specialitet och sedan länge min favoritpizza.

Väl hemkommen konstaterar jag att problemet nu är löst. Med segern avgick inte oväntat SOCAR, det azerbajdzjanska laget som också är högst rankat. I ett av dagens toppmöten mötte man Tomsk 400 och segern blev väl tilltagen, hela 5-1. Det kan väl inte vara helt fel att visa hur förstabordsspelaren Tejmur Radjabov bidrog till den. Hans parti mot Ruslan Ponomariov var länge ganska jämnt, men framemot tidsnöden hände följande:

Ruslan Ponomariov – Tejmur Radjabov
Vit drar


33.Kf1
Ponomariov beslutar sig för att låta kungen träda in i stridens centrum. Det är inget direkt fel, men här hade han en mindre räddhågad möjlighet, nämligen 33.h4!? med den tänkbara fortsättningen 33...Ta7 34.Kh2 Tf7 35.Kg3! Tfe7 36.h5 och kanske står vit rentav lite bättre?
33...Ld7 34.Ke1?!
Men det här var ett steg för långt, åter fanns möjligheten 34.h4 följt av Kh2 och Kg3.
34...Lf5


35.Te2?
Och det här är alldeles på tok! 35.Kd2 hade förmodligen kunnat hålla stånd, t.ex. 35...Lxe4 36.Txc4 Lxg2 37.Txg2 Te4 38.Kd3 Te3+ 39.Kd2 Tf3 40.Tc6.

Analysdiagram

35...Lxe4 36.Tce3
Ponomariov har tappat tråden. Starkare var 36.Lxe4, t.ex. 36...Txe4 37.Txe4 Txe4+ 38.Kd2, även om Radjabov nog vinner också detta.
36...c3!


37.Txe4
Eller 37.bxc3 b2 38.Txb2 Lxg2 39.Txe7+ Txe7+ 40.Kf2 Lxd5.
37...Txe4 38.uppg.

I det andra toppmötet drabbade Sankt Petersburg samman med Ashdod, och där blev segersiffrorna 4-2.

Damtävlingen vanns överlägset av Cercle d'Echecs de Monte Carlo, där Pia Cramling idag spelade remi mot Tatiana Shadrina.

Slutställning:
Öppna klassen: 1) SOCAR, Azerbajdzjan 12; 2) Sankt Petersburg 12; 3) SHSM-64 11; 4-7) Economist Saratov, Ugra, Ashdod, Tomsk-400 10: … 19) Team Viking 6 poäng.

Damklassen: 1) Cercle d'Echecs de Monte-Carlo 14; 2) Mika 10; 3) Ugra 9 poäng.

* * * * *

Wolfgang Uhlmann har full pott så här långt i Larsens minnesturnering i Ålborg. Foto: Tom Skovgaard

LG: Det blev en fotbollskväll på hotellrummet i går. Dansk tv visade Italien-Danmark och den matchen såg jag utan ljud. Svenska Sportradion gav mig samtidigt Tyskland-Sverige. Min simultanförmåga sattes på prov. Jag lyssnade mer än tittade. Jag ville ju gärna se de åtta målen i Berlin så jag satt och väntade lång tid på sportnyheterna på dansk tv, där man lovat att berätta mer om undret i Berlin. Jag väntade och väntade. Så kom äntligen inslaget. Matchen ägnades ungefär tolv sekunder. Jag blinkade en gång och där missade jag ett av målen.

I kväll har jag varit desto mer social och umgåtts med danska schackvänner på Duus Vinkjælder och The Irish House. Mycket trevligt. Hoppas att det ger önskvärd effekt i morgondagens rond. Efter undret i Berlin får det gärna bli ett under i Ålborg.

Jens Kristiansen och Wolfgang Uhlmann delar ledningen efter tre ronder med full poäng. Jens berättade att han mött Uhlmann en gång tidigare. Det var i en GM-turnering i Ungern på 1980-talet och den gången blev det remi. Men de möts inte i morgon. Det var förmodligen något med färgfördelningen som förhindrade den saken. Jens får i stället spela svart mot Bo Jacobsen, medan Uhlmann har svart mot Per Andreasen. Per sken upp där på krogen när han fick veta att han skulle spela mot Uhlmann.

För mig kommer nog Bo Jacobsen alltid att vara en junior. Det är hans snygga vinst mot Anatolij Karpov i en juniormatch mellan Sovjetunionen och Skandinavien 1968 som förvränger mina tidsperspektiv. Det har berättats för mig att lille ”Tolja” - som blev juniorvärldsmästare i Stockholm året därpå – tittade storögt på Bo den gången. Mittemot sig hade han en långhårig hippie med kjol. I dag kom Bo med ett tillrättaläggande. Han var långhårig men aldrig någon hippie, och kjol bar han först ett par år senare. Så var det med det. Här är partiet från 1968. Det var en dubbelrondig match och det blev remi i det andra partiet.