måndag 15 oktober 2012

Larsen Memorial i Ålborg

I dag startade en turnering till minne av Bent Larsen på den skola där han tog sin studentexamen med toppbetyg, Aalborg Katedralskole. Ett par av de deltagande stormästarna spelade mot Larsen i flera tävlingspartier. Jag talar om Fridrik Olafsson och Wolfgang Uhlmann. Jag tror inte att någon av dem vinner minnesturneringen. Mitt tips: Jens Kristiansen slutar i topp.

Det finns ett halvdussin svenska veteraner på plats. Nils-Åke Malmdin och Håkan Åkvist är högst rankade i den gruppen. Jag fick Håkan på min lott i första ronden. Han körde en för mig outforskad gambit och pressade styggt. I ett läge fick jag den himmelska känslan av att befrielsen var nära, men med ungefär åtta minuter kvar av betänketiden för tjugo drag fram till 40:e draget med 30 sekunders tillägg efter varje drag kom jag i fullständig galopp. Stressen handlar då mer om oron för att komma i akut tidsnöd än akut tidsnöd. Någon som känner igen sig? Jag tror inte att grannen Stellan och hans stormästarkolleger drabbas av sådant. Det är nog en typisk amatörängslan.

Håkan Åkvist – Lars Grahn
Svart drar

20...e5!
Äntligen får svartfältaren se dagens ljus, om man nu kan tala om något sådant i ett gråmulet Ålborg.
21.Lxd7 Txd7?!
Det är lika spel efter 21...exf4, till exempel 22.Txe8 Txd7 23.axb4 Lxb4 24.c3 Lf8 och löparen får återvända till friheten efter Td8 eller g7-g5 följt av Lg7.
22.Lxe5 bxa3??
Efter 22...Ka8 kan svart kämpa vidare.
23.Tb3+
Ridån är på väg neråt. Om kungen backar så är det ju matt på b8.
23...Lb4 24.bxa3 uppg.

Per Andreasen spelar med i turneringen, som underårig, men har därutöver tagit på sig att lämna dagliga rapporter på turneringshemsidan. En tuff grabb.

* * * * *

Som framgått i direktsändningen vann Team Viking i dag med 6-0 mot Tammer-Shakki. Ingemars referat från Europacupen rond 5 kommer senare.