söndag 25 november 2012

Flugsmällan i Bugibba

Maltesarna Alexander Pettersson och Michael de Verdier. Foto: LG

Rullade ihop mina gamla teoripapper till en flugsmälla. Så kom de till användning i alla fall.

Min nyinförskaffade teoribok har däremot redan betalat sig. I ett par av mina partier i Malta Open hade jag uppenbarligen bättre öppningskunskaper i den då aktuella varianten än mina motståndare. En härlig känsla som jag skulle vilja uppleva igen, gång på gång. När jag kommer hem tänker jag skaffa en teoribok till. När man har upplevt känslan av att stå bättre efter tolv drag så finns det inte någon återvändo.

Apropå böcker så tog jag inte med mig Simon Williams ”Play the Classical Dutch”. När jag ville lämna tillbaka den till grannen Stellan för ett par veckor sedan, så sa han att det inte var bråttom. I Bugibba kunde jag med egna ögon se den engelske författaren själv spela klassiskt Holländskt. Det gick ju bra mot Boris Gelfand nyligen, men det var inte samma succé i Bugibba.

Inför sista ronden ledde Bartlomiej Heberla och Marian Petrov en halv poäng före klungan. Den som spelade på att de skulle spela en snabb remi i det inbördes mötet i slutronden fick möjligen oddset 1,001. Och visst blev det remi och de var fortfarande en halv poäng före förföljarna när det hela var över. Heberla hade bäst särskiljning och fick den gigantiska pokalen. Petrov berättade att han spelade för en svensk klubb men kom inte ihåg vilken. Det var i alla fall i samma klubb som Fredrik Lindgren. En ledtråd.

Heberla hade stora problem i åtminstone ett av sina partier, mot Björn Ahlander. Men Björn gjorde en rejäl blunder och förlorade. Han blev välförtjänt bäste svensk på 7 poäng, en halv efter vinnarduon. Björn kom sjua, Ralf Åkesson åtta. Fjolårsvinnaren Stellan Brynell hamnade utanför prislistan. För egen del tog jag 5 poäng och hamnade ett par snäpp ovan min placering i startlistan. Komplett resultatlista – länk under Aktuella turneringar i den oumbärliga högerspalten.