fredag 16 november 2012

Skrällar i dam-VM

Världsmästaren Hou Yifan sorteras bort efter att blott ha förlorat ett enda klassiskt parti. Foto: Chess-news.ru

INGEMAR JOHANSSON:
Dagens rond i dam-VM – särspelet i andra omgången – ställer verkligen ifråga om man ska ha en turnering av den här digniteten i den här formen. I mina ögon borde den här tävlingen ha varit en kandidatturnering (för all del i utslagningsform), där vinnaren sedan mötte den regerande kvinnliga världsmästaren. Så är det i den öppna klassen, och så borde det vara i dam-VM också.

Särspelet arrangeras enligt följande schema: två partier 25 minuter + 10 sekunder per drag, om nödvändigt två partier 10 + 10, om nödvändigt två partier 5 + 3 och slutligen i värsta fall ett harmageddonparti 5/4.

Det svenska hoppet Pia Cramling förlorade första snabbpartiet, men i andra hade hon chansen att utjämna i och med följande hasardartade fars:

Pia Cramling – Irina Krush
Svart drar


67...T4xa6??
Efter 67...T7xa6! 68.Te5 Tf6 är remin nära.
68.Te5?!
Duger till remi, men 68.f4+! spinner ett oförstörbart mattnät: 68...Kxf4 69.g3+ Kg5 70.Tg8+ Kh5 71.Te5 Tg7 72.Txg7 Tg6 73.Txf5+ Tg5 74.g4 matt!
68...Tf6 69.Tg8+ Tg6 70.Tb8 Kf4 71.Tbb5 Tg5


72.Tec5??
Naturligtvis tidsnöd. Efter 72.Kh4! är det remi.
72...Th5 matt!

Därmed var Pia borta. Minst lika bittert måste det ha känts för världsmästaren Hou Yifan, som också förlorade två snabbpartier, mot Monika Socko. Att hon nu blir av med sin titel efter att i två regelrätta klassiska schackpartier ha vunnit det ena och förlorat det andra känns minst sagt snöpligt.

Ingen skugga ska förstås falla över vare sig Irina Krush eller Monika Socko. Polskans slutdrag i andra snabbpartiet mot Hou var riktigt vackert:

Monika Socko – Hou Yifan
Svart drar


42...Df3??
Det bästa alternativet var 42...Dd4!, och efter 43.Sxb6 Tf8 44.a5 Tbc8!? 45.Sxc8 Dxc4 kan svart kämpa vidare.
43.Sf4! uppg.
Ett vackert avslutningsdrag!

På presskonferensen efteråt talade Hou Yifan om förkylning och ett klimat som hon inte uppskattade.

Och igår eliminerades såväl andrarankade Humpy Koneru som exvärldsmästaren Alexandra Kosteniuk. Sexton spelare kvarstår i turneringen. I morgon spelar bl a systrarna Nadezjda och Tatiana Kosintseva mot varandra. I olika turneringar har de konsekvent spelat korta remipartier i familjeuppgörelserna. Så hur löser de det här problemet?

Partierna från dam-VM genomspelbara.
VM-trädet.

* * * * *

LG: Det kom en hälsning från ungdoms-VM i Maribor från Axel Smith med ett parti kommenterat av Joar Ölund. Mycket välkommet. Partiet utkämpades i gårdagens rond, den åttonde.

Nikoloz Kumsiasjvili – Joar Ölund
Kungsindiskt (E 92)
1.d4 g6 2.c4 Sf6 3.Sc3 Lg7 4.e4 d6 5.Sf3 0-0 6.Le2 Sbd7 7.0-0 e5 8.d5?!


Vit bör inte stänga centrum eftersom han inte kan tvinga svarts springare till e7. Därmed kan svart stabilisera sig på damflygeln genom att etablera en blockad. Vit har inget motspel på damflygeln och därmed kommer jag sakta men säkert kunna förbättra min ställning på kungsflygeln.
8...a5 9.Se1?!
Det här draget är attraktivt i huvudvarianten när svarts springare står på e7, men nu står min springare på d7 vilket innebär att hans huvudplan, vilken är att spela c4-c5 och bryta upp damflygeln, effektivt kan stoppas av Sc5 och b6. 9.Le3 har spelats i de stormästarpartier som nått denna ställning. Vit hotar då att spela Sf3-d2, vilket skulle ge honom en intressant ställning med möjligheter att spela på kungsflygeln och damflygeln.
9...Sc5 10.f3?!


Det här försvagar kungsflygeln vilket gör att mitt angrepp blir farligt. Dessutom öppnar det för möjligheten att förflytta springaren till f4.
10...Sh5 11.Le3 f5 12.Dd2?
Jag tror att detta är ett allvarligt misstag eftersom det innebär att jag får stänga ställningen och kan gå till angrepp utan att han kan skapa något motspel. 12.exf5! är rätt drag eftersom vit inte har något motspel på damflygeln. Således tvingas han spela en halvöppen ställning, men hans chanser är inte alls dåliga i en sådan. På det draget hade jag förväntat mig fortsättningen 12...gxf5 13.Sd3 b6 14.f4. Då skulle ställningen vara öppen och även om jag har löparparet är det inte helt klart att jag står bättre.
12...f4
12...Sf4 ville jag inte spela för då följer 13.exf5 och ställningen är oklar om jag slår med g-bonden, vilket jag helst vill göra eftersom han annars får tillgång till e4-fältet.
13.Lf2 Sf6 14.b3 g5 15.Tb1
Nu är vit redo att spela a3 och b4 vilket skulle ge honom lite motspel. Således är jag tvungen att starta mitt angrepp nu, vilket jag utan några större bekymmer gör.


15...g4 16.Kh1?!
Denna profylax gör att springaren hoppar in på g3 med schack. Därför är jag tveksam till den.
16...g3 17.Lg1?
Detta är alldeles för passivt. Vit kan aldrig hålla ihop försvaret på kungsflygeln och måste söka motspel. 17.hxg3 Sh5 ger mig fortsatt angrepp, men jag kände under partiet att vit öppnar ställningen och därmed har vissa chanser att överleva.
17...Sh5 18.Ld1 gxh2 19.Lf2


19...Lf6?!
Denna manöver var lite förfelad vilket berodde på att jag hade missat hans 22:a drag. 19...Sg3+ 20.Lxg3 fxg3 är också bra för mig, men jag hade felaktigt fått för mig att svart stod på vinst i partivarianten.
20.a3 Lh4 21.Lxh4 Dxh4 22.Se2
Det hade jag missat. Vit undviker att bli matt och är således inte helt förlorad.
22...Ld7!?
Detta utvecklingsdrag syftade enbart till att vänta in honom. Jag var övertygad om att hans idé var att skapa motspel då damflygeln och då hade jag förberett en liten fälla.
23.b4?
Detta förlorar forcerat. Idén är dock svårfunnen om man inte håller ögonen öppna.
23...axb4 24.axb4


24...Ta3!!
Detta är bara briljant! Jag såg denna radikala manöver efter att jag i femton minuter hade sökt efter sätt att eliminera springaren på e2. Draget är inte så svårt att hitta egentligen (jag fann det i och för sig innan jag spelade 22...Ld7!?) eftersom det enda man måste kolla är om vit har några sätt att skapa flyktfält för kungen.
25.Sc2
Vit försvarar sig mot Ta3-e3xe2, men jag har många andra fina resurser. Vit är helt förlorad.


25...Sxe4!
Detta banar väg för f-bonden. Dess syfte är att bryta upp vits försvar ytterligare. Föga överraskande är för många diagonaler och linjer öppna för att jag inte ska kunna utnyttja min h2-bonde.
26.fxe4 f3 27.gxf3
27.g3 Dxg3! är objektivt bättre, men det krävs inte ett tränat öga för att se att vit är förlorad.
27...Taxf3 28.Txf3 Txf3 29.Se3 Tf2 30.Dd3
Detta tillåter en i mitt tycke elegant avslutning.


30...Df4 31.uppg.
(Kommentarer av Joar Ölund)

Läs Axel Smiths dagliga rapporter på schack.se

* * * * *

Denna fullständigt ogrundade optimism inför varje turnering. Den ter sig alltmer bisarr. Måtte jag aldrig förlora den. I morgon bär det i väg till Malta Open. Min första målsättning: att inte glömma min laptop vid någon biljettautomat (som vid Maltaresan i fjol).