måndag 19 november 2012

Upplagt för svenskmöten

Stellan Brynell mot Kristoffer Nilsson i Bugibba. Foto: LG

”Typiskt Maltaväder i november” sa Alexander Pettersson efter gårdagens åska och ösregn. Det är antingen det eller strålande solsken. Ömsom vin ömsom vatten. Alexander borde veta efter att ha bott på Malta flera år (men i början av nästa år flyttar han tillbaka till Sverige). Michael de Verdier har flyttat tillbaka till Malta, och båda står som maltesare på deltagarlistan. Det lär vara cirka sjutton svenska spelare, inklusive Alexander och Michael, på plats i andra upplagan av Malta Open, så det kan bli flera svenskmöten. I första ronden fick exempelvis Stellan Brynell möta Kristoffer Nilsson och det var stormästaren som vann. I kväll står bland annat Peter Carlsten-Ralf Åkesson på programmet.

När jag snabbkollade på Michaels parti igår under ronden såg det ut som om han stod på heltorsk mot Jes Knudsen, men det är möjligt att jag såg i syne. Jag gör det inte så sällan när jag befinner mig i spellokaler. Men jag utesluter inte att det var Jes som såg i syne någonstans i slutspelet.

Det står sensorbräden på toppborden, men de ska tydligen inte användas fult ut. Ingen direktsändning. Anders Hansen – var är du?