tisdag 25 december 2012

Al Ain – Åttondelsfinaler

Klart för spel. Närmast kameran Nils Grandelius och Normunds Miezis. Foto: Calle Erlandsson

Matchen mellan Lund och Riga började med att Pontus Carlsson spelade remi med veteranen Jevgenij Svesjnikov, stormästaren som gett namn åt Svesjnikovvarianten, och att Axel Smith förlorade mot Ilmars Starostits. Ändå kändes det rätt tryggt, för både Nils Grandelius och Hans Tikkanen satt med sunda merbönder.

Om matchen slutade 2-2 så skulle Berlinsystemet användas vid särskiljningen. Vinster på högre bord ger då mer poäng än vinster på lägre. Och visst gick det vägen. Den här gången var det Hans som svarade för den avgörande vinsten:

Hans Tikkanen – Arturs Neiksans
Svart drar


35...Txc5 36.Txc5 Lxc5
Grundregeln är att det krävs en merbonde på respektive flygel för att vinna ett slutspel med olikfärgade löpare. Bonden på c6 är klar för hämtning så kvoten kan betraktas som uppfylld.
37.La4 Kf6 38.Lxc6


Inte nog med att vit har två merbönder, svarts bondlurkar är dessutom splittrade.
38...La3 39.Ke4 Ke6 40.Ld5+ Kf6 41.Lc4 Lb4 42.a4 Le1 43.g3 Ke7 44.f4
Den enklaste vägen.
44...Lxg3 45.Kxe5 h5 46.a5 Kd7 47.a6 Kc7 48.Ke6


48...h4
Den bonden är naturligtvis lättkontrollerad.
49.f5 Lf2 50.e4 h3 51.Ld5 Kb6 52.Lb7 h2 53.e5 Ld4 54.f6 h1Q 55.Lxh1 Kxa6 56.f7 Lc5 57.Kd7 uppg.

Sidan om satt Nils och följde slutforceringen med stort intresse. Den innebar att han inte behövde spela på vinst med sin merbonde, han kunde nöja sig med remi.

Lund – Riga 2-2
Nils Grandelius – Normunds Miezis remi
Hans Tikkanen – Arturs Neiksans 1-0
Pontus Carlsson – Jevgenij Svesjnikov remi
Axel Smith – Ilmars Starostits 0-1

I kvartsfinalen i morgon får Lund betydligt tuffare motstånd. Då väntar Novi Sad som är i Al Ain med följande laguppställning: Ivan Ivanisevic, Robert Markus, Milos Perunovic, Nikola Sedlak och reserven Dusan Popovic.

Det är läge att påminna om hur det gick vid OS i Istanbul för några månader sedan:

Sverige – Serbien 2-2
Nils Grandelius – Ivan Ivanisevic 1-0
Hans Tikkanen – Robert Markus remi
Emanuel Berg – Milos Perunovic remi
Axel Smith – Nikola Sedlak 0-1

Byt ut Emanuel Berg mot Pontus Carlsson och vi kan mycket väl ha de laguppställningar som gäller i morgon. En upprepning av resultaten bord för bord och Lund går vidare. Lagledaren Calle Erlandsson har meddelat mig vad det skulle innebära: ”Vinst i morgon = nya flygbiljetter.” I så fall kommer prispengarna till god användning. Med platsen i kvartsfinalen garanteras 5 000 dollar. Om hindret Novi Sad klaras av så vinkar minst det dubbla. Det bör täcka kostnaden för nya flygbiljetter.

Jag har tidigare uttryckt viss oro för klädkoden vid veteran-EM till våren. Kanske är den ogrundad. I min ungdom var jag väl inte direkt någon Dedicated follower of fashion, men köpte i alla fall mina kostymer i Londons modekvarter. Jag var inte nöjd med det som min far skräddarmästaren kunde erbjuda. Nåväl, det var då det. Numera är det mina kära klädkonsulter, döttrarna, som ser till att jag inte gör bort mig i sammanhang där man bör klä upp sig.

Just det, oron är kanske ogrundad. Den slutsatsen drar jag efter att ha sett Londonlagets rojalistiska huvudbonader i dagens match mot Aten. Nu var det inte något som imponerade på grekerna, som vann med 3-1 sedan Nigel Short och Simon Williams hade förlorat sina partier.

Nigel Short, förlorare. Foto: Calle Erlandsson

Simon Williams, förlorare. Foto: Calle Erlandsson

Partierna från Al Ain genomspelbara.