onsdag 12 december 2012

Dagens allehanda

Tania Sachdev har tre av fyra i Podebrady. Foto: Calle Erlandsson

Matchen mellan veteranlaget (Wolfgang Uhlmann, Fridrik Olafsson, Oleg Romanisjin och Vlastimil Hort) och damlaget (Valentina Gunina, Tania Sachdev, Alina Kasjinskaja och Kristyna Havlikova) har kommit halvvägs. Efter dagens vila återupptas spelet i morgon. Damlaget leder med 10-6. Sachdev och Kasjinskaja har de bästa individuella resultaten med 3 av 4.

Apropå veteraner så har jag börjat kolla upp nästa års internationella veteranturneringar. Överväger att ställa upp i veteran-EM i Plovdiv i mars och SCT veteranturnering i Täby i maj. Däremot avstår jag från veteranernas lag-EM i Dresden i juli. Där är det rondstart klockan 9.30, en ren provokation mot oss nattmänskor. Länkar till turneringshemsidorna finner du naturligtvis under Kommande turneringar i den oumbärliga högerspalten.

Apropå Plovdiv så vill jag gärna visa en läcker kombination från individuella EM där i våras:

Vladimir Malachov – Ivan Salgado
Vit drar


Lösningen finns sist i inlägget. För egen del är jag numera glad om jag kan undvika räliga springargafflar och upptäcka standardkombinationer när tillfället dyker upp, som här i Malta Open.

Hans Schiller – Lars Grahn
Vit drar


Jag försöker hålla koll på pjäser som står och hänger, mina och andras. När han spelade 13.d4? så var jag inte sen att spela 13...Sxd4 och tacka för bonden.

Malachov spelade 25.Lc6! och Salgado gav upp på grund av 25...Dxc6 26.Txd6! med matt eller damvinst.