söndag 14 april 2013

Robert Byrne 1928 – 2013

Yasser Seirawan och Robert Byrne i Merano 1981. Foto: Lars Grahn

När jag producerade serien ”Bilden berättar” på denna blogg för några år sedan inledde jag med bilden ovan. Yasser Seirawan och Robert Byrne bröstar upp sig inför en tennistimme i Merano 1981. För mig väcker den bilden underbara minnen från det mest minnesrika schackevenemang jag har upplevt. Jag talar om VM-matchen mellan Anatolij Karpov och utmanaren Viktor Kortchnoi i Merano. Seirawan var där som en av Kortchnois sekundanter, Byrne för att bevaka matchen för the New York Times. Han hade en fast spalt i den tidningen 1972-2006. Bilden utstrålar värme och humor. Det är också så jag minns Byrne. Han dog den 12 april efter en längre tids sjukdom.

Robert Byrne var VM-kandidat 1974 och representerade USA i nio schack-OS. Han var en av USA:s starkaste spelare genom tiderna. Minnesartikel på Susan Polgars blogg.