fredag 7 juni 2013

Nepo i stor ledning i snabbschack-VM

Jan Nepomniatjtji har ryckt i Chanty-Mansijsk. Foto: Maria Emelianova

INGEMAR JOHANSSON:
Andra dagen i snabbschack-VM artade sig till ett enda stort triumftåg för Jan Nepomniatjtji, som under dagens fem ronder bara släppte en enda remi (mot Dmitrij Andrejkin) och överhuvudtaget visade en enastående teknik i samtliga sina partier. Här ett lättfattligt exempel på den saken: sjunde rondens uppgörelse med Sjachrijar Mamedjarov:

Jan Nepomniatjtji – Sjachrijar Mamedjarov
Vit drar


53.Lxd8+!?
Houdini vill ersätta Nepos fortsättning med 53.Tc5 Txc5+ 54.Lxc5+ Kd7 55.Ld4 Sc6 56.Lxf6 Sxa5 vilket förstås inte saknar poänger, men den mänsklige stormästaren bedömer det som att det är enklare att vinna med hjälp av a-bonden.
53...Txd8+ 54.Kc5 Td7


55.Tb6! Tc7+ 56.Kb5 Kf7 57.Td6


57...Ke7
Eller 57...Te7 58.Kb6 h5 59.gxh5 Kg7 60.Td8 Te3 61.Kxb7 och svart är pantad och såld.
58.Te6+ Kf7 59.Kb6 Td7 60.Te3 h5


61.Tc3! hxg4 62.hxg4
Efter 63.Tc7 faller nu b-bonden.
62...uppg.

Poängställningen efter tio ronder.

* * * * *

Dagens fundering utanför bistron Pastis på Gothersgade i Köpenhamn: Borde jag a) ringa efter ambulans; b) tipsa vännen Göran, galleristen; c) strunta i vilket och tillfredsställa mitt cappuccinobehov. Jag valde alternativ c. Foto: LG



LG: Jag har förmånen att kunna välja arbetsplats och nu har utesäsongen börjat. Korrschack nummer 2 är på gång och där tänker jag bland annat presentera Sveriges senaste stormästare, klubbkamraten Arne Bjuhr. Jag satt och skrev artikeln om honom idag på en parkbänk i Botanisk have i Köpenhamn. (Bilder därifrån till höger och vänster.) Senast Arne deltog i ett närschack-SM var i Malmö 1966, då han enligt Tidskrift för Schack svarade för tävlingens vackraste drag. Nu är det nästan bara korrschack som gäller för hans del.

Funderade ett tag på om jag skulle skriva något om när jag säsongsjobbade med Arne på Statens provningsanstalt för att finansiera utgivningen av Schacknytt, men tyckte då att jag kom lite för långt från ämnet: hans korrkarriär. Här på bloggen finns ju inte sådana begränsningar.

Mitt extrajobb då på 1970-talet handlade om att kontrollera så att bensinpumparna höll vad de lovade, en uppgift för Statens provningsanstalt då som nu. Under resorna mellan mackarna skrev och korrekturläste jag artiklar till Schacknytt. Fickschacket fanns med och visst blev vi sittande här och var när en partiställning krävde det. Då var det annat än bensin i tankarna, så att säga.

Vad gäller Schacknytts ekonomi så tog det väl sex sju år innan tidskriften gav ett litet överskott. Dessförinnan fick jag alltså betala för nöjet att hålla på med den. En upplysning för den som överväger att starta en schacktidskrift: räkna med tio hundår och sedan kan du kanske få ihop till existensminimum. Det kommer säkert att krävas jobb vid sidan om, om du eftersträvar mer än tak över huvudet och mat på bordet. Bo-Teddy Ladberg ordnade så att Schacknytt fick tidskriftsstöd från Statens kulturråd ett par år. Jag minns inte beloppet men det var knappast femsiffrigt. Det har säkert inte blivit lättare med åren att driva en tidskrift. Jag var Schacknytts redaktör i tjugo år fyllda av spännande personliga möten och upplevelser, men det är en annan historia. Det skulle kunna vara ämnet för en bok.