fredag 28 juni 2013

Vismaturneringen i Växjö – rond 2 och 3

Mads Andersen och Jonny Hector i efteranalys. Foto: Birgitta Rydztröm

Jonny Hector har fått en kanonstart i Växjö och är ensam om full pott efter tre ronder. Vilka Sipilä ligger hack i häl en halv poäng efter, bland annat efter det här i andra ronden:

Vilka Sipilä – Daniel Semcesen
Vit drar


27.Txb7 Taf8
På 27...Txb7 finns ju avdragsschacken 28.Sxf6+.
28.Tee7 Kg7 29.h4
Fram med murbräckan.
29...Dc6 30.h5
Ännu bättre än 30.hxg5 Dc1+ och Dxg5.
30...Txe7 31.Txe7+ Tf7


32.h6+ Kg8
Eller 32...Kg6 33.De4+ f5 34.Sf4+.
33.De4 Dd6 34.Txf7 Kxf7 35.Dxh7+ Ke6 36.Dg8+


36...uppg.

I IM-turnering A blev det en strålande återkomst för Juan Bellon efter den inledande förlusten. Han vann gårdagens två partier och delar ledningen med Anders Pettersson och Linus Johansson. I IM-turnering B är det Vijayalakshmi Subbaraman i ensam ledning på 3 poäng.

* * * * *


Dagen före midsommarafton blev jag morfar Lasse, mitt första barnbarn ploppade ut. Min present till pågen blev ett lämpligt matchställ (bilden). Jag har ännu inte funnit några fotbollsdojjor i Miltons storlek. Efter gårdagens förlust mot Häcken (1-3) kan jag annars tänka mig att han kunde vara aktuell för ett inhopp. Det är något som saknas i dagens Malmö FF som Milton kanske kan tillföra. Jag tänker mig en konstruktiv roll på centrala mittfältet. Schackligt har jag försökt lära honom en passant-slaget, men jag tror inte att han riktigt förstod det hela. Jag får nog vänta ett par veckor med sånt. Sedan får jag bestämma mig för om det ska bli en satsning på 1.e4 eller 1.d4.

Det påminner mig om en historia jag har hört. Jonny Hectors dotter Sofia hade börjat tala och fått ett litet ordförråd. Så kom Stellan Brynell på besök i Helsingör och Jonny frågade lilla Sofia: ”Och vad brukar Stellan säga?” Sofia: ”Remi?”

* * * * *

Twitter från Jon Ludvig Hammer: ”Norgemästerskapet startar på lördag. De flesta av ronderna börjar klockan 10.30. Det borde vara olagligt! Var finns Fide när man behöver dem?”

Självfallet borde det vara olagligt. I det sammanhanget påminner jag om att de flesta av ronderna i veteranernas lag-EM i Dresden startar klockan 9.30! Som jag tidigare har påpekat: Det är en ren provokation. Morrontrötta schackspelare i alla länder, förena er!

* * * * *

Susan Polgar har ändrat layout på sin blogg – men visst hade det varit snyggare om hon hade kompletterat med moln och en klarblå himmel? Och när vi är inne på avdelningen GM-bloggar: Magnus Carlsen har lämnat en slutrapport från Moskva på sin blogg. Där berättar han också att han ska spela en snabbschackmatch mot Borki Predojevic fredag-lördag i anslutning till Norgemästerskapet. Matchen spelas över fyra partier. Första matchpartiet i kväll klockan 17 – länkar i d.o.h.

* * * * *

Jag har haft sommarstädning i den oumbärliga högerspalten. När hemsidor/bloggar inte är uppdaterade på över ett år tar jag bort länkarna. Där försvann bland annat Hikaru Nakamuras och Jon Ludvig Hammers bloggar.

När du upptäcker att en länk i högerspalten inte fungerar eller att innehållet där inte är uppdaterat på över ett år: Skicka mig ett mejl och meddela! Låt mig också veta om schackklubben du är med i har en länk till den här bloggen och inte finns med i länklistan under Schackklubbar som har fast länk till denna blogg. Och om din klubbs hemsida av någon outgrundlig anledning inte har en länk hit, så se gärna till att den kommer på plats. Sådant uppskattas.

Vad som hänt med twitterflödet överst i högerspalten vet jag inte, men jag förmodar att det är Blogger/Google som har bestämt att det inte ska vara där.