söndag 30 juni 2013

Vismaturneringen i Växjö – rond 6 och 7

Victor Nithander tog en halva av Vilka Sipilä. Foto: Birgitta Rydztröm

I går hängde jag med schackfanatikern Bengt Kvisth till Växjö. Det bar i väg till stadens konserthus och Vismaturneringen med kringaktiviteter. På ett bord i spellokalen låg Smålandsposten och där var turneringen uppslagen på förstasidan. Skoj att denna nykomling i turneringskalendern – förhoppningsvis blir den årligen återkommande – får den uppmärksamheten. Ett av syftena med evenemanget är att skapa möjligheter till inteckningar i GM- och IM-titeln och på den avdelningen ser det lovande ut inför dagens slutronder.

Vilka Sipilä skyfflar på. Han leder GM-turneringen efter sju ronder på 5,5 poäng, en halv före Jonny Hector. Det finns en GM-inteckning inom räckhåll för den unge finländaren. Faktiskt fanns det mer att hämta för honom i sjunde ronden:

Victor Nithander – Vilka Sipilä
Svart drar


Här kunde Sipilä ha försökt jaga livet ur vits lätta pjäser: 23...Tc8 24.Lf3 Ld7 och springaren på a4 har det svettigt. 25.Sb2 faller på 25...Tcxc3, och efter till exempel 25.Ld1 Lxa4 26.Lxb3 Lxb3 27.Lxa5 Sc4

analys

har svart goda vinstchanser. I stället följde:
23...Ld7 24.Lxd7 Txd7 25.Ta2 h5 26.Tc1 Tc7 27.Sb2 Sb5 28.Sxd3 Sxc3 29.Txc3 Tcxc3 30.dxc3 Txc3 31.Sf4 Ta3 32.Tb2 g6 33.Tb8+ Lf8 34.e4 Ta1+ 35.Kg2 Te1 36.Ta8 Txe4 remi

Efter sju ronder i IM-grupperna leder Linus Johansson (A) och Anton Frisk Kockum (B) på 5,5 respektive 6 poäng.

Apropå missade chanser: En slutspelsställning från sjunde ronden i grupp B:

Jens Ove Fries-Nielsen – Emilis Pileckis
Vit drar


41.e4! dxe4
Ett ödesval. Ska vit spela med eller utan torn på brädet? Jens Ove valde fel väg efter ett vackert anslag.
42.d5+?
Efter 42.Txc6+! Txc6 43.d5+ Kd6 44.dxc6 Kxc6 45.Sxe4 f5 46.Sg3 f4 47.Se4

analys

kan svart packa ihop. I partifortsättningen fick svarts torn chansen att leva rövare.
42...Lxd5 43.Txd5 f5 44.Tc5 Td6+ 45.Kc2 Td3 46.Txa5 Tf3 47.Ta6+ Kf7


48.Td6?
48.Sd1 måste spelas.
48...Txf2+ 49.Kc1 g3 50.a5 g2 51.Td1 e3 52.a6 e2 53.Sxe2 Txe2 54.a7 Ta2 55.Tg1 Txa7 56.Txg2 Ke6 57.Kb2 f4 58.Kc3 f3 59.Tf2 e4 60.Kd4 Kf5 61.Ke3 Td7 62.Tb2 Td3+ 63.Kf2 Kf4 64.uppg.


Pia Cramling ställer upp i ett sidoarrangemang, en damträff. Vi talades vid (foto: Birgitta Rydztröm) och då handlade det mest om beslutet att flytta tillbaka till Stockholm efter 23 år i Fuengirola. Pia gör en bra insats för att popularisera schack bland tjejerna och jag stödjer hennes idéer om att i någon form introducera dambord i allsvenskan. Hon utvecklar det i intervjun på Vismaturneringens hemsida. För egen del träffade jag mina barns mor på en schackklubb (hemma hos Fredrik Ekelund), men jag tror att sådana möten är ganska sällsynta (ännu ett undantag: Ellinor Frisk och Axel Smith). Det vimlar inte precis av tjejer på schackklubbarna. Här finns mycket att göra. Pia gav en tjejsimultan i konserthuset och där såg jag bland andra två spelare som var med i dam-OS på 1980-talet: Margareta Claesson (tidigare Aatolainen. Valletta 1980 och Luzern 1982) och Eva Johansson (Thessaloniki 1984). Efter simultanen visade Pia partier för damgruppen i kommentatorrummet. Ett lovvärt initiativ av arrangörerna i Växjö med Håkan Jalling i spetsen.

* * * * *

Under min tid som TfS-redaktör ville jag utveckla tidskriften till en svensk motsvarighet till New In Chess magazine. Jag försökte förankra mitt förslag hos Sveriges Schackförbunds centralstyrelse. Mitt varma engagemang bemöttes med en reaktion som temperaturmässigt låg någonstans mellan ljummet och kyligt. Det kändes inte meningsfullt att försöka omvända de kallsinniga och jag hade inte en tanke på att försöka manövrera bort dem. Jag fattade det i mitt tycke enda rimliga beslutet: Jag sa upp mig från den enda fasta anställning jag har haft i mitt liv. Sedan gav jag motivet här på bloggen: Därför slutar jag. I den ordningen. Jag tyckte att det i första hand var en sak mellan mig och styrelsen.

Detta apropå något, Jesper Hall mot Anil Surender, som bubblade och tog svindlande fart bara ett par veckor före den förbundskongress som är tänkt att hållas i Örebro på lördag. Hur ser andra delen av planen ut?