söndag 14 juli 2013

SM i Örebro – rond 8

Förföljarna möttes: Axel Smith mot Hans Tikkanen. Foto: Niklas Sidmar

Inför morgondagens slutrond leder Nils Grandelius en halv poäng före Hans Tikkanen. Striden om SM-titeln står uteslutande mellan dessa båda. Vem de möter framgår längre ner.

När Nils hade vunnit mot Jonny Hector återstod att se om någon av de båda förföljarna Hans Tikkanen och Axel Smith skulle tvingas bort från jakten på SM-titeln eller om båda skulle distanseras med ytterligare en halv poäng i händelse av remi. I diagramställningen hettade det till.

Axel Smith – Hans Tikkanen
Svart drar


47...Lxh3!?
Ett intressant försök att ruska liv i den blockerade ställningen. Svart är trots allt garanterad minst remi, för vits löpare är dömd att leva resten av sitt liv bakom den egna bondekedjan.
48.gxh3 Tg1 49.Tad1 T5g3 50.Td3 g5 51.T1d2 Th1


52.Td1?
Så kommer det avgörande misstaget. Som Hans visade i kommentatorrummet kan svart inte komma vidare med vinstförsöken efter 52.Lg2, till exempel 52...Tb1 53.Td1 Tb2+ 54.T1d2 med remi.
52...Th2+! 53.Ke1 Tg1 54.T1d2 Thh1 55.Tf2


55...Txh3 56.Tg2 Txg2 57.Lxg2 Th2 58.Td2 h3 59.Lf1
Löparen kan inte uträtta ett dyft.
59...Th1 60.Tf2 h2 61.Ke2 f6


Svarts kung kan tänka sig att kliva in via d4, och vit ska inte ens få chansen att försöka med e4-e5.
62.Lh3
Löparen får chansen att äntligen beskåda andra planhalvan innan ljuset släcks.
62...Tb1 63.Lg2 Tg1 64.Kd3 Txg2 65.Txg2 h1D 66.Th2


Galghumor. 66...Dxh2 patt.
66...Dxf3 67.uppg.

Rond 8
Axel Smith – Hans Tikkanen 0-1
Bengt Lindberg – Stellan Brynell 1-0
Nils Grandelius – Jonny Hector 1-0
Michael Wiedenkeller – Pontus Carlsson 1-0
Tiger Hillarp Persson – Pia Cramling 1-0

Partierna genomspelbara.

Ställningen efter åtta ronder:
Nils Grandelius 6; Hans Tikkanen 5,5; Tiger Hillarp Persson och Axel Smith 4,5; Pia Cramling 4; Stellan Brynell och Michael Wiedenkeller 3,5; Jonny Hector och Bengt Lindberg 3; Pontus Carlsson 2,5 poäng.

Rond 9
Pia Cramling – Axel Smith
Pontus Carlsson – Tiger Hillarp Persson
Jonny Hector – Michael Wiedenkeller
Stellan Brynell – Nils Grandelius
Hans Tikkanen – Bengt Lindberg

I Mästarelitgruppen leder Philip Lindgren en halv poäng före Tommy Andersson och båda har tuffa motståndare i morgon: Kenneskog– Lindgren och Andersson–Frisk Kockum. I junior-SM ligger Martin Lokander och Carl Cederstam Barsk sida vid sida inför slutronden. I veteran-SM har Jan-Olov Lind en enpoängsledning före Magnus Wahlbom och avslutar mot Per-Olof Gromark.

* * * * *

Doc Houlind All Stars på scenen vid minnesankaret, Nyhavn. Foto: LG

Copenhagen Jazz Festival, näst sista dagen. Det fick bli en rundvandring i Köpenhamn denna lördag. Jag beställer en lys eller en mørk och det kostar halvtreds kroner. Jazz och en hyggelig snak. Efter tre kvart bär det i väg till nästa ställe och proceduren upprepas. Jag slår mig i slang med främmande mänskor och presenterar mig som gammal fotbollsspelare. Min erfarenhet säger mig att det är en sämre idé att jag presenterar mig som schackspelare och undrar om de möjligen hört talas om Caro och Kann.

Jag försöker med något om enögda danska tv-kommentatorer. Enligt dem har en dansk fotbollsspelare genom historien aldrig orsakat en straffspark – det är alltid inkompetenta domare som ser i syne. Och när jag märker att mina iakttagelser inte går hem, så slätar jag över genom att berömma legendariske sportkommentatorn Gunnar ”Nu” Hansen. Han med ”Nu! Nu! Nu sker det!” Jag blev mycket smickrad när Peter Dürrfeld i danska tidningen Information jämförde något som jag skrev i Schacknytt med vad Gunnar ”Nu” Hansen kunde ha fått till. Jag minns inte formuleringen men det var något om att när Lars Karlsson tog den avgörande GM-inteckningen i Eksjöturneringen i början på 1980-talet, så klämde Frälsningsarmén i samma ögonblick i med ”Närmare Gud till dig” på torget utanför stadshotellet. Det var faktiskt så.

En språklig observation: Det är på tok för mycket särskrivningar nu för tiden, men ibland kan jag se mellan fingrarna med detta oskick. Det gäller till exempel den särskrivning som jag såg i dag i Illumhissen (bilden). Tydligen har någon försökt riva bort lappen, förmodligen en språkvårdare. Ordet i fråga kan jag faktiskt acceptera felstavat, om det skulle vara så. Bara avsikten är den rätta.



Pausunderhållning på Højbro Plads. Foto: LG

Det känns som att befinna sig på en sommarbrygga när man beträder trädäcket utanför Skuespilhuset. Foto: LG