torsdag 25 juli 2013

Veteranernas lag-EM – rond 6

Jevgenij Vasjukov och Nikolaj Misjutjkov i ryska laget. Foto: russiachess.org

I och med att Danmark förlorade stort mot Israel (0,5-3,5) i en av dagens toppmatcher och Sverige vann knappt mot ett tyskt klubblag, så kastades ordningsföljden dem emellan om i ett väldigt inofficiellt Nordiskt Mästerskap. Nu är det Sverige på sjunde plats och Danmark på åttonde. Och i morgon möts de! Synd att vi inte får se den matchen i direktsändning.

Bästa poängplockare i svensklagen efter sex ronder är Magnus Wahlbom och Helge Wademark på 5 poäng. Kul att se att min sekundant doktor Wademark står fram som ett gott föredöme.

I toppstriden leder Israel närmast före Vitryssland och Ryssland.

Sverige 1 – BSW/DBAG 2,5–1,5
Bengt Hammar – Werner Weiss remi
Magnus Wahlbom – Werner Kugelmann 1-0
Nils-Åke Malmdin – Erwin Böhm remi
Leif Svensson – Hans-Jürgen Fleuch remi

Sverige 2 – Tyskland B 2,5–1,5
Gunnar Hedin – Eckhard Jeske 1-0
Felix Nordström – Günter Weidlich remi
Ulf Korman – Wolfgang Lenk 0-1
Helge Wademark – Joachim Knaak 1-0

Sverige 3 – Finland 1–3
Sten Bernhardsson – Heikki Westerinen 0-1
Gunnar Andersson – Dietmar Vinke remi
Robert Danielsson – Paul Morant 0-1
Per Johansson – Kaj Kivipelto remi

Sverige 4 – Mattadore Rheinld 2–2
Sven-Olof Andersson – Josef Hülsmann remi
Åke Sandklef – Werner Gross 1-0
Sven Nordenström – Dieter Kurka 0-1
Bo Nyberg – Horst Neumann remi

* * * * *

Tredje ronden i dam-EM resulterade i en ny remi för Pia Cramling, nu mot ryskan Alina Kasjlinskaja. Axel Smith rapporterar från dam-EM på schack.se.

* * * * *

När jag spelade med i Pardubice för två år sedan fick jag höra att GM Bogdan Lalic var en riktig remigubbe. Bilden har bekräftats. I dag spelade han en snabbremi med Jonathan Westerberg, tidigare samma sak mot Daniel Semcesen. Stormästarna har respekt för Daniel, i dag var det Jevgenij Vorobiov som accepterade ett remianbud efter tretton drag.

Svenskarnas poängskörd efter sju ronder: Daniel Semcesen 5; Jonathan Westerberg 4,5; Ralf Åkesson 4; Martin Lokander 2,5; Sam Kassani 2 poäng.

* * * * *

En bild från Flemming Hvelplunds familjealbum – Bent Larsen och Lizzie flankeras av Bents far Niels Kristian och Bents bror Arne. (Flemming Hvelplund är Bents kusin.)

Idag har jag förärats en dansk titel. Okej, kraven var måttliga, men ändå. Från och med i dag är jag en ”låner”. Här är den bekräftelse som jag har fått via mejl: ”Du er nu oprettet som låner ved Det Kongelige Bibliotek og Københavns Universitets Biblioteks- og Informationsservice (KUBIS).” Jag firade med ett danskt wienerbröd.

Ni vill förstås ha hela historien och som vanligt står jag gärna till tjänst med den. Bent Larsens bror Arne berättade i ett brev att Lizzie (Bents första hustru) var mycket stolt över att hon har en bild i Mogens von Havens ”Moderne foto ABC”, utgiven 1963. Lizzie har fotograferat ett av de mest fotograferade motiven i Köpenhamn, ”Den lille havfrue” nere vid Langelinie. Bilden ska finnas på sidan 21. Jag måste stilla min nyfikenhet – har Lizzie funnit en egen vinkel? Det var därför jag åkte i väg till ”Den sorte diamant”, huvudbiblioteket i Köpenhamn, för källstudier.

I ett modernt bibliotek står böckerna sällan på hyllor. De är i regel magasinerade och på Det Kongelige Bibliotek tar det två arbetsdagar att plocka fram boken i fråga. Jag får alltså återkomma dit i nästa vecka. Det gör jag så gärna. Det krävs alltså två utlandsresor för att få en titt på den där bilden på sidan 21. Hade det inte varit billigare att köpa boken antikvariskt? Förmodligen, men då hade jag inte fått en av de få titlar jag uppbär: låner.

Vad gäller Den lille havfrue: Jørgen Nash förnekade att det var han som sågade av hennes huvud 1964, men tillade att han visste vem som hade gjort det. Jag minns att Klas Hellborg, schackspelaren, berättade något för mig som mycket väl kan vara en skröna. Han umgicks med Nash och kretsen kring Drakabygget. Vid något tillfälle skulle Klas avslöja sanningen kring det avsågade huvudet. Det hade kallats till en presskonferens på en strandplats vid Bjärehalvön. Pressen väntade. Klas kom upp från havet i en grodmansutrustning. Han klampade upp i simfötter, halkade på en klippa, föll tillbaka i vattnet och struntade sedan i alltihop. Han simmade bort från pressfolket, som aldrig fick veta vad som egentligen hade hänt. Fan tro't. Och jag glömde förstås att fråga Klas vem som hade hållit i sågen.