tisdag 5 november 2013

Magnus Carlsens tröjor

Magnus Carlsen tillsammans med Espen Agdestein och pappa Henrik. Foto: chennai2013.fide.com

En del av Magnus Carlsens tröjor ger svårtolkade budskap. Vi har ju tidigare betat av den med texten SWAG DON'T COME CHEAP. Då fick vi via Gösta Svenn och Magnus manager Espen Agdestein veta att Magnus själv inte var riktigt klar över vad det betydde.

Tröjforskningen går vidare. Nu handlar det om den tröja Magnus bar på bilden ovan under sin tidigare inspektionsresa till Madras. Swansea City spelar i engelska Premier League. Hur kommer det sig att Magnus bar lagets klubbtröja? Här är min teori: Jag misstänker att Magnus (före och under VM-matchen inaktive) sekundant Peter Heine Nielsen kan ha ett finger med i spelet. Det är ju hans landsman Michael Laudrup som är manager i Swansea City. (Det väckte förstämning bland Swanseasupportarna när laget förlorade mot Cardiff City i söndags med matchens enda mål. Det var första gången två lag från Wales möttes i Premier League.)

Nu tror jag att Fides klädkod förbjuder Magnus att spela i en tröja med tillstymmelse till budskap under VM-matchen. Första partiet spelas på lördag med start klockan halv elva på förmiddagen svensk tid (kl 15 lokal tid i Madras). Om det går knackigt för mig i Malta Open, som börjar om tolv dagar, så tänker jag skylla på att VM-matchen har distraherat mig. Jag kan nog komma på fler fullödiga bortförklaringar om jag bara anstränger mig en aning.

I väntan på VM-matchen rekommenderar jag en titt på den dokumentär om Magnus som VG har producerat. Finns här. Bland de partiställningar som Magnus identifierar finns som synes även en från ett parti mot Erik Blomqvist i Reykjavik 2001. Det finns för övrigt många intressanta länkar kring VM-matchen hos Bergensjakk.

Tilläggas kan att Magnus har med sig en svensk kock till Madras, Magnus Forssell från Sandviken (men sedan många år sedan bosatt och verksam i Norge). Forssell får väl betraktas som en av Magnus viktigaste sekundanter under VM-bataljen.