lördag 8 mars 2014

Fjolårsmästarna bortkopplade

Limhamns topptrio Stellan Brynell, Jonny Hector och Björn Ahlander väntar på att motståndarna ska slå sig ner. Och efteråt var det nedslaget. Foto: Limhamns SK

Under fredagens rond 7 i elitserien var jag på plats i Rådhushallen, men måste tillstå att jag hade väldigt vaga begrepp om vad som hände. Jag fick nämligen chansen att hoppa in i Limhamns andralag i superettan, som spelade i samma lokal. Jag fick en bra genomkörare inför avresan till Sibenik om några veckor och bidrog till lagets partipoängskörd i nedflyttningsstriden.

Limhamns förstalag åkte på en rejäl förlust mot SK Rockaden Stockholm – upptäckte jag när jag kom hem – och är därmed bortkopplat från guldstriden. Nu är det Lunds ASK, SK Rockaden och SK Team Viking som gör upp om slutsegern. De tre lagen vann sina matcher. Förstabordspartiet från Team Vikings match mot Farsta SK direktsändes, så jag får ställa fram det i skyltfönstret:

Sergej Ivanov, SK Team Viking – Nebojsa Nikcevic, Farsta SK
Vit drar


33.Dd3+ Kg8 34.Dc4+ Kh7 35.Dd3+ Kg8 36.Dg6?
Efter 36.b3 står vit på vinst. 36...Txe5 faller på en mellanschack, som kan vara svår för vit att upptäcka i hastigheten: 37.Txe5 Sg4 38.Dd5+! Kh8 39.Th5 Sf6 40.De5 med ett avgörande dubbelhot.


36...Txe5! 37.Tc7
På 37.Txe5 följer 37...f3 med matt.
37...Se8


38.gxf4
Eller 38.Df7+ Kh7 39.Dxf4 Th5 40.g4 Tg5 41.f3 Sxc7 42.Txc7 Te8 med lätt vinst.
38...Th5 39.Txg7+ Sxg7 40.Tc7 Dxh2+ 41.Kf1 Dh1+ 42.Ke2 Txb2+


43.uppg.
Svarts alla tunga pjäser mot vits kung – det är en ojämn kamp.

Komplett resultatservice.

* * * * *

I Reykjavik Open förlorade Nils Grandelius mot Erwin L'Ami. Jag orkar inte fördjupa mig i den datoranalys som säger att Nils hade remi i tornslutspelet.

Svenskarnas resultat.