lördag 12 juli 2014

SM i Borlänge – rond 1

Toppmöte mellan Nils Grandelius och Emanuel Berg. Foto: Niklas Sidmar

Det är som det brukar vara: du som följer SM hemifrån och kollar direktsändning och resultatservice kontinuerligt har bättre koll på vad som händer på brädena än jag som befinner mig i spellokalen. När jag stöter på grannen Stellan så försöker jag pumpa honom på vad som har hänt. I Borlänge tycks han mest av allt vara åskådare. Jag bad honom om förslag på en lämplig diagramställning och fick svaret: ”Du kan ju visa ställningen där Tiger överskred betänketiden eller den där Nils satte bort damen.” Tiger gick över tiden i en jämn ställning. Jag väljer alternativ 2:

Nils Grandelius – Emanuel Berg 
Vit drar


28.Txc6 är nödvändigt, men …
28.Dxc6?? Td1+ 29.uppg.

Rond 1
Jonny Hector – Pia Cramling remi 
Nils Grandelius – Emanuel Berg 0-1 
Tommy Andersson – Pontus Carlsson 0-1 
Michael Wiedenkeller – Erik Blomqvist 0-1 
Daniel Semcesen – Tiger Hillarp Persson 1-0

Axel Smith rapporterar på schack.se.

Rond 2 (söndag kl 16)
Pia Cramling – Emanuel Berg 
Jonny Hector – Tommy Andersson 
Erik Blomqvist – Nils Grandelius 
Pontus Carlsson – Daniel Semcesen 
Tiger Hillarp Persson – Michael Wiedenkeller

Veteran-SM. Mitt försvarstal: ”Det var inte jag som bjöd.” Stellan: ”Och vem var det som antog anbudet?”