lördag 23 augusti 2014

Hrant Melkumyans segerrad avbruten

Det är motigt för Daniel Semcesen i Riga Open. Foto från turneringens facebook

Efter sex vinster i följd i Riga Open spelade Hrant Melkumyan remi med Richard Rapport. I sjätte ronden påskyndade motståndaren slutet.

Hrant Melkumyan – Eduardo Iturrizaga 
Svart drar



23...Lf8? 24.Td6 Lxd6 25.Txd6 uppg.
Japp, damfångst.

Daniel Semcesen är fjärran från den form han visade vid SM i Borlänge. Jag misstänker att han längtar hem från Riga till Malmö, en känsla som jag själv har upplevt. På bilderna på turneringens facebook ser jag att det är en ny turneringslokal den här gången. I fjol satt vi i en gammal skolaula där man kunde lyssna på en blåsorkester när fönsterna var vidöppna. Nu försiggår turneringen i en sporthall. Två ronder återstår. Poängställningen.

I Dresden förlorade Ralf Åkesson i näst sista ronden mot topprankade Ferenc Berkes, som nu delar ledningen med Shah Sagar och Tamas Fodor på 6,5 poäng. Ralf har 5,5 poäng. Poängställningen.

I Split Open fick Stellan Brynell möta en dansk klubbkompis från Nordkalotten, Jacob Sylvan. Stellan vann och ligger på delad sjätteplats inför morgondagens slutrond, där han har svart mot topprankade kroaten Ante Brkic. Poängställningen.

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.