torsdag 9 april 2015

Dubai Open – rond 4

Nils Grandelius mot Shah Sagar i tredje ronden. Foto: dubaichess.ae

Efter fyra ronder har skaran av fullpoängare i Dubai Open krympt till tre och Nils Grandelius är glädjande nog en av dem. De andra är David Howell och Jurij Solodovnitjenko. Imorgon är det vilodag och på lördag har Nils vit mot topprankade Howell.

Idag blev det en lyckad siciliansk offensiv.

Nils Grandelius – Gaioz Nigalidze 
Vit drar



Nigalidze hade nog en förhoppning om att kunna lätta på trycket med Dg6 eller Lh4, men det finns ett enkelt sätt att sätta stopp för sådana befrielseförsök.
27.Td1!
Det hotar helt enkelt Txd3 varpå svart inte kan slå tillbaka för matt i två. Det är himmelsvid skillnad mellan löparparen.
27...Lb5 28.Lc2



28...uppg.
Ooops. Svarts dam kan inte fortsätta att hålla koll på både f6 och h7, och efter 28...Lc4 29.Dxg8+ kommer svart torn under.

Resultat rond 4
Poängställningen
Lottning rond 5

* * * * *

Efter moget övervägande har jag bestämt att min hattpremiär ska äga rum inte i Köpenhamn utan i Malmö. Jag tänker ta med huvudbonaden i en plastpåse, fatta mod och sätta på den (hatten) på ett kafé där jag kan förväntas vara anonym. Det känns djärvare än ett positionellt damoffer. Jag tänker be en vän att ta en bild som kommer att skickas till mina omdömesgilla döttrar. Om de gör tummen upp kommer jag överväga att bära hatten nästan hämningslöst.