tisdag 14 april 2015

Dubai Open – rond 9

Nils Grandelius kan vara nöjd med sin turnering. Foto: dubaichess.ae

Summa summarum ett nytt kanonresultat för Nils Grandelius, som kom på åttonde plats i Dubai Open och höstade in tio friska elopoäng. Han avslutade med vinst mot indiern Murali Karthikeyan.

Ett halvdussin spelare delade förstaplatsen med 7 poäng och där hade Dragan Solak bäst särskiljning. David Howell kom tvåa men var nog den som hade störst förhoppningar under ronden att lämna de andra bakom sig. Han fick till slut nöja sig med remi mot Vladimir Fedosejev.

Vladimir Fedosejev – David Howell 
Vit drar



50.Kg4
Efter 50.Sxh6? Kg7 har svart rätt och slätt tre merbönder och lätt vinst.
50...Te5?
Kanske skulle man kunna säga att Howell missade ett odelat förstapris i detta ögonblick. Det hade varit mycket bättre att låta kungen dra över till damflygeln: efter 50...Ke8! 51.Txh6 Kd8! 52.Th8+ Kc7 53.e7 Lxe7 54.Sxe7 Td1 55.Kxg5 b4

analys

bör svarts bondearmé ordna vinsten. Konsten är alltså att inte låta fruktan för e-bonden ta överhanden.
51.Txh6



Matthotet på h8 säkrar remin.
51...Kg8
Eller 51...Ke8 52.Th8+ Le8 53.Kxg5 Te1 (53...Txe6 54.Sg7+) 54.Kf6 Tf1 55.Ke5 (55.e7 Txf5+) 55...b4 56.Sg7+ Kd8 57.Sf5 Ke8 med remi, eller 51...Te4+ 52.Kxg5 Ld4 53.Sxd4 Txd4 54.Kf6 Tf4+ 55.Ke5 Tf1 med samma resultat.
52.Tg6+ Kh7 53.Th6+ Kg8 54.Tg6+ Kh7 55.Th6+ Kg8 remi

Resultat rond 9
Slutställningen

* * * * *

Jessica Bengtsson förlorade i första ronden i Thai Open mot Anton Smirnov, fjortonårig IM från Australien. Foto: Cathy Rogers / Bangkokchess.com

MARTIN SANDBERG:
Ett gäng svenskar deltar i årets Thai Chess Open som har flyttat från Bangkok till Pattaya. Man har dock kvar samma hotelkedjesponsor i ryggen. Arrangemangen är utmärkta under ledning av finske Kai Tourila med medarbetare.

Det är intressant att notera att mobiltelefoner etc. inte får tas med in i spellokalen. Jag lämnar min på hotellrummet, men man kan också deponera den hos sekretariatet.

Själv fick jag en tuff lottning med ett par starka, unga spelare från Filippinerna respektive Indien i rond 1 och 2. Kul att möta folk man inte spelar mot annars i alla fall. Jag höll spelet väl uppe genom öppningen och en bit in i mittspelet, men när de kritiska lägena kom var deras bättre räkneförmåga och allmänna tyngd utslagsgivande.

Detta "motflyt" skulle jag ta igen med råge i rond 3 som spelades på eftermiddagen efter en morgonrond samma dag. Då hade vi dessutom spelat kvällsrond dagen innan …

Rond 3 startade klockan 15.30. Jag fastnade i rusningstrafiken och fick dessutom känna på någon sorts vattenkrig som turister och infödda roar sig med den här tiden på året. Och man drar sig inte för att angripa obeväpnade civila schackspelare. När jag kom fram till spellokalen klarade jag mig, ganska dyngsur, från wo-förlust med 2 minuters marginal. Jag hade då 30 minuter för 40 drag och utöver det 30 sekunders tillägg efter varje drag. Min motståndare var i tid till rondstarten och hade sina fulla 90 minuter.

Om jag mött unga motståndare innan var det nu dags för en veteran, 78 år ung. Elotalet var 1635 så jag var tydlig favorit med mina 1852. Men oddsen jämnades nog ut med min sena ankomst.

Jag offrade glatt två bönder "för angrepp" som "såg bra ut". Men gubben parerade alla mina hot och efter 82 drag och 4 timmars spel uppkom följande ställning:

Martin Sandberg – Pricha Srivatanakul 
Svart drar



Efter 82...Te3+ hade jag nog fått ge upp. Men han tyckte sig se en vinst med 82...Te1. Han satte ner tornet med stor självsäkerhet och det fick mig att tänka: "Ajdå. Hur jag än slår på f2, med löparen eller tornet, är det ju kört. Och mina kläder har inte torkat än …" Men efter en minut slog det mig: jag kan ju bara slå på e1 och då är det stenremi. När jag spelade 83.Txe1 utbrast den gamle i ett ljudligt "What!?".

Han hade tidigare upprepade gånger försökt flytta sin f-bonde åt fel håll(!) så jag blev lite orolig för hans hälsa. Men efter en stund kunde vi skratta åt eländet. Tur att partiet inte direktsändes ...

Resultat rond 4
Poängställningen
Lottning rond 5

* * * * *

Mobilfuskaren Gaioz Nigalidze höjer segerpokalen efter att ha inkasserat förstapriset på 11 000 dollar i Al Ain Open i december. Vämjeligt. Foto: alainchess.com

Min onsdagskrönika i Sydsvenskan går att läsa här - och det handlar alltså om Gaioz Nigalidze.