torsdag 2 april 2015

Remi i första VM-finalpartiet

Första VM-finalpartiet i gång. Foto: sochi2015.fide.com

I semifinalen hade Maria Muzytjuk framgång med Leningradvarianten i Holländskt, men i första finalpartiet mot Natalia Pogonina valde hon i stället semi-Slaviskt. Pogonina fick en chans att rycka åt sig initiativet i mittspelet men tog inte tillfället i akt.

Natalia Pogonina – Maria Muzytjuk 
Vit drar



Pogonina dirigerade springaren till f4. Här är 27.Sd4! starkt, till exempel 27...Lb6 28.Sxc6 Lxc6 29.Dxc6 Lxe3 30.fxe3 eller 27...c5 28.Sf5 Lb6 29.Kh2, i båda fallen med klar fördel för vit.

* * * * *

Idag var det ett veteranmöte i Danmarksmästerskapet med en överraskande utgång. Jens Kristiansen bakom de svarta pjäserna besegrade Curt Hansen. Efter sex ronder är Sune Berg Hansen ensam i topp på 4,5 poäng. Per Andreasens rondöversikt.

* * * * *

En gång i tiden hade Malmö FF flera olika sektioner, bland annat en hockeysektion där Sven Tumba spelade en säsong 1967-68. Minns en match på uterinken mitt emot gamla idrottsplatsen i Malmö mot Nacka. Där stod jag i brorsans gigantiska fårskinnspäls. Bortalaget hade ett brödrapar i laguppställningen och när den yngre av dem fick en tuff tackling såg det ut som om han började gråta. Jag tyckte jättesynd om honom, och om jag har förstått det hela rätt gjorde det mig till en mesig supporter. MFF:s hockeysektion blev Malmö IF (hövdingen Eric Persson tog ut skilsmässan den 23 februari 1972) som blev Malmö Redhawks.

Numera räcker det inte för min del att se Malmö Redhawks vinna, jag vill dessutom se bra hockey. Det är möjligt att det än en gång gör mig till en ofullkomlig supporter. Men visst spelade Redhawks bra i sista matchen mot Leksand och slutminuterna var sannerligen nervpirrande. Jätteskoj ändå att tidigare uträknade Redhawks har kvalificerat sig till SHL-spel, och förhoppningsvis kommer de inte att uppträda som slagpåsar i det sällskapet. Och jag tycker synd om Leksand.