lördag 3 oktober 2015

Världscupen – Finalen, andra partiet

Sergej Karjajakin och Peter Svidler i en kort efteranalys. Foto: bakuworldcup2015.com

Peter Svidler vann även andra finalpartiet i Baku sedan Sergej Karjakin gjort en grov bortsättning. I det läget var Svidler i tidsnöd, inte Karjakin.

Sergej Karjakin – Peter Svidler 
Vit drar



37.Tb5??
Karjakin twittrade: ”När du försöker vara smart i motståndarna tidsnöd, glöm inte att motståndaren ändå kan vara bättre än du är!” Om förnuftet fått råda hade 37.Dd5 Dxd5 38.Lxd5 g5 39.Tb7 Se5 med trolig remi varit en rimlig fortsättning.
37...Kh8!
Svidler i kommentatorrummet: "Jag var på väg att spela 37...Sf6, när jag plötsligt insåg att jag kunde vinna. Det missade jag nästan, för man förväntar sig ju inte att svart plötsligt ska stå på vinst." Med tre minuter kvar fann Svidler pjäsvinsten.


38.Td5?
Det förenklar vinstföringen. Det hade bara blivit lite svårare efter 38.Lxf7 Dxb5.
38...Sb6



39.uppg.

Peter Svidler är nu en remi från finalseger i Baku.

Rondreferat på chess.com, chess24 och chessbase.

Final
Peter Svidler – Sergej Karjakin 1–0, 1–0

* * * * *

Jag såg alltså ”Pawn Sacrifice” igår. Det finns anledning att återkomma med mina intryck från denna spelfilm.

* * * * *

Första turneringen i damernas GP-serie 2015/2016 startar idag i Monte Carlo. Pia Cramling finns med i startfältet och får en tuff uppgift i dagens rond: hon möter Hou Yifan.

Samtidigt börjar en öppen turnering på Isle of Man med Nils Grandelius och Tiger Hillarp Persson bland deltagarna.