torsdag 3 december 2015

Carlsen inleder mot Vachier-Lagrave

Magnus Carlsen brinner nog av revanschlust efter poängtappet i lag-EM. Foto: etcc2015.com

Det är lottat och klart för morgondagens inledande rond i London Chess Classic. De som hade fyra svarta partier i Saint Louis senast får nu fem svarta och samma med de vita pjäserna. Wesley So deltog med ett wildcard i Saint Louis och hade då fyra svarta. Nu tar Michael Adams över hans roll och får följaktligen fem svarta. Hårda bud.

Rond 1 (fredag klockan 17)
Veselin Topalov – Anish Giri 
Alexander Grisjtjuk – Hikaru Nakamura 
Maxime Vachier-Lagrave – Magnus Carlsen 
Fabianu Caruana – Levon Aronian 
Vishy Anand – Michael Adams

* * * * *

Foto: Facebook Empire-Stadium-Gzira

Jag frågade min bror geologiprofessorn vad han trodde om den där ”grusplanen” på Gzira Stadium.
Vad jag minns från min rundresa på Malta och Gozo 1966 är bl.a. den gulaktiga kalkhaltiga berggrunden. Det mesta på öarna är konstruerat från den lokala stenen. Berggrunden där Gzira är beläget består av ”lower Globigerina Limestone” (jag bifogar två artiklar av intresse), och det är mycket troligt att fotbollsplanen var placerad direkt på kalkstenen. ”Gruset” var då troligtvis vittrad berggrund. Om du vill vara hundra procent säker bör du ta ett bergartsprov och leta efter fossil, eftersom de avslöjar bl.a. om det är lokalt eller inte. Titta då efter foraminiferen Globigerina, vilket nog är svårt utan mikroskop. Om du inte redan har en flisa av underlaget blir det svårt för mig att hjälpa till med den biten, eftersom jag inte har tillgång till ett mikroskop efter mitten av februari 2016. Kan du be någon skicka en flisa av underlaget på Gzira stadium till mig i Rio finns det tid för en undersökning, men ha i åtanke att en försändelse från Europa kan ta tre fyra veckor i anspråk. I vilket fall som helst kan du nog tryggt utgå ifrån att fotbollsplanens underlag är den lokala kalkstenen och inte något ditlagt.
Just det, jag borde naturligtvis ha hållit utkik efter foraminiferen Globigerina ...