onsdag 9 december 2015

London Chess Open

Evgeny Postny är i delad ledning inför de två sista ronderna. Foto: John Saunders

I sjunde ronden i London Chess Open förlorade Erik Blomqvist ett besvärligt springarslutspel mot topprankade Evgeny Postny, som nu delar ledningen med Benjamin Bok och Eric Hansen på 6 poäng. Efter dagens vinst finns Tiger Hillarp Persson med i gruppen en halv poäng efter ledartrion. Två ronder återstår.

Säkert är det en och annan som minns avslutningen på partiet Carlsen–L'Ami, wijk aan Zee 2011. Carlsen hade ett slutspel med torn och springare mot torn som var remi lång väg, men så kom det där misstaget från L'Ami som kostade tornet – se här! Sådant händer alltså i de bästa kretsar. Och i lördags hände det i London Chess Open med lycklig utgång för Carl Cederstam Barsk.

Koby Kalavannan – Carl Cederstam Barsk 
Vit drar



115.Kc1?
Nalimovs slutspelsbas anger 115.Tb2 som enda draget som håller remi.
115...Th1+ 116.Kb2 Tb1+ 117.Ka3



117...Kc4 118.Td2
Eller 118.Tb2 Ta1+.
118...Tb3 matt

Resultat rond 7
Svenskarnas resultat

* * * * *

Ulf Andersson vann SM 1969. Sedan dess har han inte varit med i SM-gruppen. Alla lockrop i den vägen har varit förgäves. Nu ställer han upp i en turnering där jag inte förväntat mig att se honom. En weekendturnering med stenhårt program: Malmö Open. Det är första gången han är med i den turnering som jag drog i gång 1971. Sicken glädjande överraskning! Här är deltagarlistan. Jag tänker naturligtvis vara med i Rådhushallen i min mest beprövade roll, den som åskådare och er rapportör.