söndag 20 december 2015

Malmö Open – tredje dagen

Det blev ett odelat förstapris för Ralf Åkesson. Foto: Lars O A Hedlund

Ralf Åkesson tog hem Malmö Open. Efter en inledande remi blev det sex raka vinster och han slutade en halv poäng före Jacek Stopa och Lars Karlsson. Slutresultat.

Denna dag har jag koncentrerat mig på det viktigaste: julmiddag med mina närmaste. I ett läge när dramatiken skruvades upp i Rådhushallen och Magnus Carlsen förgäves försökte få till något mot Nino Batsiasjvili i Qatar Masters Open lekte tvååriga barnbarnet Milton och jag med hans tågbana. Det var två små grodor som försökte stoppa tåget och en ödla som var ute efter grodorna. Det var dramatik och stor lättnad när det löste sig gång på gång. Den lekande människan och inte bara schack. Milton tog ett nödvändigt batteribyte på loket med fattning, men blev lite irriterad när vi skulle bryta för middagen som förberetts under flera timmar av kocken Lisa. Huvudingredienser: en anka och karamelliserade potatisar på danskt vis. Med sublimt tillredda tillbehör. En av julklapparna kluckade: dottern Lisa tog med sig en flaska Chianti Torre dei Pazzi när hon besökte Toscana nyligen. Mina kära döttrar försöker göra mig till vinexpert. Hoppas att de lyckas.

En dag som denna känns det skönt att en av bloggbesökarna tar hand om partianalysen. Diagramställningen uppkom efter 1.c4 c6 2.e4 d5 3.cxd5 cxd5 4.exd5 Dxd5 5.Sc3 Dd8 6.d4 e6 7.Sf3 Sf6 8.Ld3 Le7 9.0–0 a6 10.Te1 Sc6 11.a3 0–0 12.Lc2 b5 13.Dd3 Lb7

Stellan Brynell – Esben Kjems Hove 
Vit drar



Rikard Winsnes: ”Följer som vanligt din alldeles utmärkta spalt och tittade samtidigt på livesändningen från Malmö Open. Undrar om inte din granne, Stellan, missade det klassiska 14.d5! i näst sista ronden, till exempel 14...exd5 15.Lg5 g6 16.Txe7!. Stellan har väl spelat Panov sedan pizzan kom till Sverige, så han måste väl bara glömt bort det.”

analys

På 16...Dxe7 följer ju 17.Sxd5. I stället för 14...exd5 kan svart försöka med 14...Sa5, men efter 15.Sg5 g6 16.dxe6 är det även där mycket illa ställt för svart.

Jag kontaktade Stellan om detta och fick en kommentar: ”Jag fattar inte varför jag inte gjorde det. Jag vet ju vad man ska göra och kollade på varianterna, och om det varit ett blixtparti hade jag gjort det. Men slutet var ännu konstigare.”

Ställningen efter 56.Kh1-g1



I partiet följde 56...Thg2+ 57.Kh1 Th2+ 58.Kg1 remi. Stellan fruktade 56...h4! med idén h4-h3 följt av Tcg2+ och matt på h1. En julsaga med okej utgång för min granne.