måndag 25 april 2016

Norway Chess – rond 6

Pavel Eljanov mot Nils Grandelius. Foto: Sigfred Haubro

I toppmötet i rond 6 valde Magnus Carlsen Berlinförsvaret mot Maxime Vachier-Lagrave, som försökte överraska världsmästaren med en fortsättning som inte har praktiserats på sistone, nämligen 17.f3. Var Carlsen oförberedd? Peter Svidler frågade och fick svaret att Carlsen några drag dessförinnan tänkte: ”Skit, idag blir det f3.”

MVL pressade och i ett läge när Carlsen hade tre minuter för tio drag kom den eleganta räddningen:

Maxime Vachier-Lagrave – Magnus Carlsen 
Svart drar



MVL hade i det här läget goda förhoppningar att kunna skapa stora problem för motståndaren. Carlsens nästa drag kom enligt MVL som en blixt från en klar himmel.
31...Lxg4!! 32.fxg4 Tg6 33.Kf2 Txg4 34.Ld2 Tc4 35.Ta8+ Kh7 36.Sd7 Txc2



Carlsen kunde andas ut men partiet varade i ytterligare 28 drag. MVL förklarade varför: ”... för Magnus hade behandlat mig på samma sätt om han hade suttit med mina pjäser.” Och Magnus log.

Nils Grandelius fick en dålig öppning som svart mot Pavel Eljanov, som visade praktiskt handlag i den här ställningen:

Pavel Eljanov – Nils Grandelius 
Vit drar



Jan Gustafsson och Peter Svidler fördjupade sig i konsekvenserna av pjäsvinsten 14.fxg4. De drog ut varianterna ett gott stycke men det var svårt att bedöma komplikationerna. I partiet förbrukade Eljanov nio sekunder innan han spelade 14.cxd4. Han räknade inte mycket på 14.fxg4 som han tyckte var alltför oklart. Han föredrog att bevara fördelen med 14.cxd4 utan att lägga tid på något annat. Praktiskt schack.

Nils kämpade med ryggen mot muren och det gick raskt utför i tidsnöden. När han hade lämnat kommentatorstudion efter partiet talade Gustafsson & Svidler om Nils positiva grundinställning till äventyret i Stavanger.


Anish Giri förlorade mot Pentala Harikrishna. Foto: Sigfred Haubro

Dagens andre förlorare var Anish Giri. Gustafsson & Svidler kunde inte påminna sig när Giri senast förlorade två vitpartier i följd.

Imorgon är det åter vilodag och sedan väntar de avslutande tre ronderna i en ny spellokal: konserthuset i Stavanger.

Turneringsreferat på Chess.com, Chess24, Chessbase och TWIC
Partierna genomspelbara

Rond 6
Pavel Eljanov – Nils Grandelius 1-0 
Chao Li – Veselin Topalov remi 
Anish Giri – Pentala Harikrishna 0-1 
Maxime Vachier-Lagrave – Magnus Carlsen remi 
Vladimir Kramnik – Levon Aronian remi

Poängställningen efter sex ronder:
Magnus Carlsen 4; Pentala Harikrishna, Vladimir Kramnik, Maxime Vachier-Lagrave och Veselin Topalov 3,5; Pavel Eljanov och Levon Aronian 3; Anish Giri och Chao Li 2,5; Nils Grandelius 1 poäng.

Rond 7 (onsdag kl 16)
Levon Aronian – Pavel Eljanov 
Magnus Carlsen – Vladimir Kramnik 
Pentala Harikrishna – Maxime Vachier-Lagrave 
Veselin Topalov – Anish Giri 
Nils Grandelius – Chao Li

* * * * *

Jag behöver ett nytt pass och nu visar det sig att det är nya rutiner som gäller i mina trakter: man måste boka tid för att över huvud taget få möjlighet att ansöka om passet. I mitt husorgan Sydsvenskan läste jag en artikel om att det kunde ta uppemot sex veckor att ens få chansen att ställa sig i kön.

Idag bestämde jag mig för att påbörja processen: jag klickade fram polisen.se för att boka tid. Klockan var 11.40 och jag kunde få en tid – idag klockan 11.50! Det tog ett par minuter att acceptera tiden, fylla i formuläret – bland annat fick jag kryssa för uppgiften att jag skulle ha en sms-påminnelse en timme innan, ett obligatoriskt kryss om jag uppfattade det rätt i hastigheten – och sätta på skorna. Sen sprang jag till passexpeditionen på sju minuter blankt inklusive två andhämtningspauser. Det var flera år sen jag sprang senast och det kändes väldigt ovant. Jag tryckte fram en kölapp med mina sista krafter och klockan 11.51 stod jag framför kameran med ett ansträngt leende.

Nu kommer jag att få ett pass där jag syns orakad förmodligen med svettdroppar i pannan. Jag hann inte ens överväga att ta med bandana och solbrillor; det kunde ha blivit en gråhårig gangsta look. Nåväl, hoppas att jag blir insläppt överallt när det nya passet dyker upp ”om fem arbetsdagar”. Så här snabbt har jag aldrig ordnat ett pass förut.