fredag 16 september 2016

Sverigepremiär på ”Magnus”


Dokumentären ”Magnus” hade världspremiär på Tribeca Film Festival i New York den 14 april. Sedan dess har filmen om Magnus Carlsen visats på filmfestivaler världen runt. I Moskva fanns Sergej Karjakin med i publiken, fattas bara annat.

Filmens regissör Benjamin Ree hade ursprungligen tänkt göra ett fem minuters tv-inslag om Carlsen men projektet växte. Han fick tillgång till omfattande arkivmaterial och familjen Carlsens privata filminspelningar. Han fanns med i Carlsens närhet med filmkameran under tre år fram till och med VM-matchen i Madras 2013, när huvudrollsinnehavaren blev världsmästare.

Idag inleds Nordisk Panorama Filmfestival i Malmö med huvudtemat norsk film, och ikväll är det Sverigepremiär för ”Magnus” på Slagthuset. För egen del väntar jag att bänka mig tills på söndag, då filmen visas på biografen Panora. När jag köpte biljetten igår fick jag beskedet att det fanns gott om platser kvar i salongen. Hm.

Dokumentären lär väl snart dyka upp på dvd, men jag vill gärna se den på en bioduk. ”Pawn Sacrifice” gick bara ett par dagar på några mindre svenska biografer. Återstår att se om ”Magnus” ens kommer så långt.

Som schackspelare misstänker jag att jag kommer att få större behållning av ”Magnus” än av ”Pawn Sacrifice”, där man offrade fakta på fiktionens altare i försök att ”anpassa” dramatiken till en bredare publik. Hollywoodvarianten.