lördag 15 oktober 2016

Höstpremiär i elitserien – dag 1

Närmast kameran: Baadur Jobava besegrade Nils Grandelius. Foto: Stefan Printz 

Den här helgen är det höstpremiär i både elitserien och tyska Bundesliga. Det fanns ett par frågetecken om var några stormästare skulle spela. Det visade sig till exempel att Baadur Jobava (Malmö AS och SV Hockenheim) och Nils Grandelius (Eksjö SK och Hamburger SK) drabbade samman i Kosta.

Nils Grandelius, Eksjö SK – Baadur Jobava, Malmö AS
Vit drar



Här är 25.Tb1 alltför passivt. Det är läge att ge tillbaka merbonden. Den stora frågan är var den vita springarens framtid ligger. Med facit i hand blir svaret: kungsflygeln. Efter 25.Sg3 kan springaren ta sikte på f5 varefter ett eventuellt 25...g6 besvaras med 26.Se4 för vidarebefordran till f6. Då har vit intressanta möjligheter på kungsflygeln.
25.Sc3 Txb2 26.Sa4 Tc2



27.Tb1?!
Nu får springaren en trist tillvaro på kanten. Bättre är 27.Sb6+ Kc7 28.Tb1.
27...Tb8!
Springaren fråntas fältet b6 och det visar sig att svart inte behöver frukta bindningen på b-linjen. På 28.Te3 följer 28...Tc1+.
28.Kg2 Tb5 29.Te3 Sd4! 30.Txb5 axb5



31.Sc3
Efter 31.Sb6+? Kc7 32.Sa8+ Kb7 33.Te8 Tc3 är vit paralyserad.
31...Kc7 32.Te7+
Motspelet räcker inte till.
32...Kb6 33.Se4 Te2



Den bindningen är däremot dödlig. Den leder till en avveckling efter vilken svart sitter med ett vunnet bondeslutspel.
34.Te8 Kc7 35.Kf1 Kd7 36.Sf6+ gxf6 37.Txe2 Sxe2 38.Kxe2 Kc7 39.Kd3 Kb6 40.Kd4 Ka5 41.Kc3 Ka4



42.uppg.

Malmö AS vann matchen och liksom i övriga fyra matcher var det laget med högst snittrankning som segrade.

Elitserien, rond 1
SS Manhem – SK Rockaden Stockholm 2,5-5,5 
Limhamns SK – SK Rockaden Umeå 6,5-1,5 
Farsta SK – Lunds ASK 2,5-5,5 
Kungstornet – SK Team Viking 2,5-5,5 
Malmö AS – Eksjö SK 5,5-2,5

Första gången Limhamns SK vann en seriematch mot Malmö AS var på 1970-talet och jag var själv med i det glädjestrålande laget. Det var ett stort ögonblick i Malmös schackliv. Det var då Limhamn tog över herradömet i den här stan och den rangordningen har gällt sedan dess. Nu kan det bli intressant att se om det står sig även efter den här elitseriesäsongen. Malmö AS har en spelarlista som inte går av för hackor. Men det är väl ändå SK Rockaden Stockholm som får gälla som guldfavorit?

Resultat och tabeller

* * * * *


Fredag klockan elva och jag fick en obetvinglig lust att luncha i Köpenhamn hos Copenhagen Street Food. Iväg och tack och lov för den möjligheten.

I Köpenhamn laddade man upp för Kulturnatten, men vad är väl det mot direktsändningen från Kosta regisserad av Anders Hansen. I nästa månad väntar nästa krock. Malta Open, som jag har varit med i sedan starten för fyra fem år sedan, arrangeras samtidigt med VM-matchen i New York. Frågan är om jag ska åka till Sliema eller följa VM-matchen hemma vid köksbordet. Beslutsångest råder.

I Köpenhamn passade jag på att klara av förberedelsen inför mötet med Baadur Jobava på måndag. Det ordnade jag i Copenhagen Contemporary, närmare bestämt i Yoko Onos ”Wish Tree Garden” där man uppmanas att skriva ner sin högsta önskan och hänga upp den i ett träd. På min lapp (bilden ovan) står ”I wish I was a better chess player” och nu hoppas jag förstås att min önskan går i uppfyllelse. Tills vidare betraktar jag Yoko Ono som min sekundant. Det är möjligt att hon får sparken måndag kväll.