tisdag 18 oktober 2016

Magikern Baadur Jobava

Pia Fransson och Lars Grahn mot Baadur Jobava. Foto: Stefan Printz

Måndagskvällen var vigd åt mötet med Baadur Jobava. Det var en simultanföreställning hos Malmö AS och jag förväntade mig att se en magiker i aktion och hans trolldomskonster skulle naturligtvis skörda offer. Mest nöjd denna underhållande kväll verkade han vara med ett drag som fick mig att nästan trilla av stolen.

Baadur Jobava – Lars Grahn 
Vit drar


Slutspelet efter avbyte på c7 är kanske hållbart, kanske inte. Det är ju det där med att svarts dam kan nästla sig in och utdela remischackar. Objektivt sett är det ändå vits bästa vinstchans. Efter 42.Te8 Da1 med idén Ta2 håller svart remi. Men Jobava log och drog:
42.Da6!!??
När Jobava ger en föreställning borde stolarna förses med säkerhetsbälten. På 42...Txa6 följer alltså 43.Txc7+ med matt. Efter att ha utfört det spektakulära draget fick jag en kommentar från honom: ”Det är inte det bästa draget men jag måste spela det.” Jag var förbryllad, chockerad, men lyckades i alla fall hålla mig kvar på stolen. Det var få partier kvar och han var alldeles för snabbt tillbaka och förväntade sig ett svarsdrag. Jag hade knappt återhämtat mig och kastade i väg något som åtminstone inte ledde till snabbmatt.
42...Txc8?
Efter 42...Dc2+ 43.Kg3 kan svart placera damen c1, c3, d1 eller d2 och framtvinga remischackar. Men det hade ju varit som att förstöra ett trolleritrick. Som när jag en gång kom upp på scenen på en 40-årsfest efter att en trollkarl hade uppträtt och bland annat trollat bort en liten sidenduk. Därefter var det vännen Michael och jag som tillsammans skulle framföra en för tillfället skriven raplåt, men innan dess ställde jag frågan till de församlade hur i alla sina dar den där trollkarlen bar sig åt för att få sidenduken att försvinna. ”Han har alltså en sån här duk (jag plockade fram en duk) och sen får han den bara att försvinna så här ...” varpå även min duk försvann. Jag hade köpt tricket vid ett trolleristånd på Covent Garden i London. Jag har andra trick därifrån på min repertoar – men inget som går ut på att få schackpjäser att försvinna. Hm, jag håller visst på att komma bort från kvällens föreställning ...
43.Tb7+ Kg8 44.Txa7 Dc2+ 45.Kg3 Tb8


46.Tg7+!
Det fanns andra vinstvägar men inga vackrare. Jobava slutför med stil.
46...Kxg7 47.Da7+ Kg8 48.Dxb8+


Svart saknar ett tempo för att iscensätta remischackar. Vit kan norpa bönder med schack och avvärja remifaran.
48...Kh7 49.Dc7+ Kg8 50.Dd8+ Kh7 51.De7+ Kh8 52.Df8+ Kh7 53.Dh6+ Kg8 54.Dxg6+ Kf8 55.Df6+


55...uppg.

Efter en sådan uppvisning är det svårt att vara besviken.