tisdag 11 oktober 2016

Ryska mästerskap i Sotji

Dmitrij Andrejkin, rysk snabbschacksmästare. Foto: ruchess.ru

Daniil Juffa – Alexander Rjazantsev 
Vit drar


Lösningen till denna kombinationsövning finns sist i dagens inlägg.

Det saknades en krydda på Isle of Man: ryska stormästare. Främsta anledningen till det var att ryska mästerskapen i blixt och snabbschack arrangerades samtidigt i Sotji, både individuellt och för klubblag. Där tog Dmitrij Andrejkin hem titeln i snabbschacket och Vladislav Artemijev i blixten.

Diagramställningen ovan är från snabbschacksmästerskapet och det är även följande partiställning där Andrejkin fick chansen att briljera.

Maxim Matlakov – Dmitrij Andrejkin 
Svart drar


62...Tg2! 63.Lc4 Tg1+! 64.uppg.
Fortsättningen kunde ha blivit: 64.Txg1+ hxg1D+ 65.Kxg1 h2+ 66.Kh1 Sh3 och 67...Sf2 matt.

* * * * *

Jag har ägnat en del av dagen åt rekonstruktionen av högerspalten, bland annat har jag lagt in länkarna till de klubbar som har fast länk till denna blogg. Har jag missat någon? Om din klubb saknar en fast länk hit så ordna gärna en sådan och meddela mig så kompletterar jag med glädje listan.

* * * * *

I partiet Juffa–Rjazantsev följde 33.Dh7+!! uppg. Juffa kunde gott ha fått utföra 33...Sxh7 34.Sg6+ Kg8 35.Le6 matt.