måndag 5 december 2016

Karjakin-avspark i Moskva

Sergej Karjakin är tillbaka i Moskva efter VM-matchen. Foto: ruchess.ru

Idag fick Sergej Karjakin göra en symbolisk avspark i en match i ryska ligan mellan Spartak Moskva och Rubin Kazan. Han går i världsmästarens fotspår.

Magnus Carlsens födelsedag för tre år sedan fick världsmästaren göra en avspark på Santiago Bernabéu när hans favoritlag Real Madrid hade hemmamatch mot Celta Vigo i spanska ligan. Då var det inte någon snö och vinterrock – se här.

Men den enda avspark som får mina ögon att tåras är denna.

* * * * *

Om jag räknat rätt har jag spelat 1 (ett) tävlingsparti i år – och då tycker jag ändå att det är skoj att spela schack. Ett nyårslöfte får bli att jag ska spela minst dubbelt så mycket nästa år.

Min aktivitet är för dålig för att jag ska få chansen att låna ett underbart Gerulaitis-citat. Tennisspelaren Vitas Gerulaitis förlorade sexton gånger i följd mot Jimmy Connors. Sedan lyckades han vinna en match mot Connors och förklarade: ”Och låt det bli en läxa för alla. Ingen slår Vitas Gerulaitis sjutton gånger i följd!”