lördag 10 december 2016

London Chess Classic – rond 2

Med dagens vinst klev Wesley So över 2800-strecket. Foto: londonchessclassic.com

Sådana här dagar konkurrerar London Chess Classic i fråga om underhållning med teatrarna på West End och fringeteatrarna runt omkring i London. Det var mycket dramatik även i rond 2.

I första akten var det partiet mellan Vishy Anand och Maxime Vachier-Lagrave som tilldrog sig det största intresset. Najdorfvarianten i Sicilianskt med skarpt spel. Det verkade som om stormen drog förbi i mellanakten, men Anand pustade liv i brasan med ett lovande kvalitetsoffer. Inför utsikten att få lida i ett sämre slutspel gav sig MVL ut på bondejakt utan att ana att den bonde han siktat in sig på var förgiftad. Det blev en brutal sista akt.

Vishy Anand – Maxime Vachier-Lagrave 
Vit drar



Svarts enda chans är att byta av på e4 eller 28...Te8 29.Lf3 Txe2 30.Lxe2, men sedan har vit ett fördelaktigt slutspel med den härliga bondemajoriteten på damflygeln.
28...Td1+
MVL har siktat in sig på en vinstinn bonde på c2.
29.Ka2 Te8 30.Lf3 Txe2 31.Lxe2



31...Tc1
Tja, efter till exempel 31...Td7 32.Lf3 f6 33.b4 Sa6 34.Kb3 har vit ett vunnet slutspel.
32.Lf3 Txc2
På någon teaterscen i London denna afton: ”O min dyre Hamlet. Jag är förgiftad! – Vinet, vinet, – ” (Hon dör)


33.Lxb7! uppg.
Ridå.

Men dagens store vinnare var Wesley So. Han dribblade bort Michael Adams och med den vinsten intog So tätpositionen på 2 poäng samtidigt som han klev över 2800-strecket för första gången och kom ett stort seg närmare totalsegern i Grand Chess Tour.

Dagens vackraste drag svarade en tidsnödsplågad Fabiano Caruana för.

Veselin Topalov – Fabiano Caruana 
Vit drar



Topalov kunde ha hållit grytan kokande med 35.cxd4 Sxd4 36.Sd2, men han fick en olycksalig idé.
35.Sd2? dxc3 36.Sc4



Det ser i förstone mycket bra ut för vit, till exempel 36...Db4 37.De3+ följt av Dxd3. Men det finns en hake och Caruana fann den trots svår tidsnöd.
36...Te8!!
Det är kört, till exempel 37.Dxe8 Dc1+ 38.De1 d2 eller 37.Sxb2 Txe1+ 38.Kxe1 cxb2 39.g8D b1D+ 40.Kd2 Dc2+ 41.Ke3 De2+ 42.Kf4 Dxf2+ 43.Ke4 Dd4+ 44.Kf5 d2 och så vidare.
37.Txb7+ Dxb7 38.Dxe8 Db1+



39.uppg.
På 39.De1 följer 39...c2.

I övrigt blev det två remier.

Under besöken hos mig i Malmö delade Yasser Seirawan gärna med sig av sina tankar kring hur man bör uppföra sig. En del tog jag till mig, annat lämnades därhän. När vi skulle på avslutningsceremonin i Skellefteå 1989 (Yasser kom på delad tredjeplats efter Karpov och Kasparov) tyckte Yasser att jag skulle låna en av hans slipsar. Han menade att man bör ha slips vid sådana tillfällen. Mig kunde det kvitta lika, men om jag minns rätt dök jag upp på avslutningen med en italiensk sidenslips. Det jag vill komma fram till är att jag tycker illa om när Tania Sachdev avbryter Yasser i kommentatorstudion – ofta. Det är säkert ett brott mot Yassers oskrivna regler men framför allt är det i mitt tycke irriterande. Samarbetet mellan Yasser och exempelvis Jen Shahade fungerade mycket bättre i det avseendet.

Rond 2
Vladimir Kramnik – Levon Aronian remi 
Veselin Topalov – Fabiano Caruana 0-1 
Vishy Anand – Maxime Vachier-Lagrave 1-0 
Anish Giri – Hikaru Nakamura remi 
Wesley So – Michael Adams 1-0

Partierna genomspelbara

Poängställningen efter två ronder:
Wesley So 2; Vishy Anand, Fabiano Caruana, Vladimir Kramnik och Levon Aronian 1,5; Anish Giri 1; Maxime Vachier-Lagrave och Hikaru Nakamura 0,5; Veselin Topalov och Michael Adams 0 poäng.

Referat på TWIC, Chess.com, Chess24 och Chessbase.

Rond 3 (söndag kl 15)
Levon Aronian – Wesley So 
Michael Adams – Anish Giri 
Hikaru Nakamura – Vishy Anand 
Maxime Vachier-Lagrave – Veselin Topalov 
Fabiano Caruana – Vladimir Kramnik

* * * * *

Dagens stora glädjeämne i London Chess Congress för min del är Jonny Hectors utspelning och mattsättning av sjätterankade Abhijeet Gupta i den öppna turneringen. Här är hela härligheten.

Det var dubbelrond idag i den öppna turneringen och Jonny finns nu med i en tätgrupp på ett dussin spelare med full poäng efter tre ronder. Bravo! Applåder. Bravo!

Poängställningen

* * * * *

Till temat att spela schack på födelsedagar vill jag lyfta fram partiet jag spelade dagen då jag fyllde trettio. Det var mot en polsk IM i Slupsk 1978. Efter partiet förklarade jag för den upprörde Stefan Witkowski att det var ju min födelsedag, vilket fick honom att replikera: ”Gratulerar men den presenten var alldeles för stor!” Det har jag berättat mer om här.