onsdag 11 januari 2017

Gårdagstabbe i Jerevan

Från Andranik Margaryan Memorial i Jerevan. Foto: amargaryan-roud.chessacademy.am

Det får bli en kombinationsövning från pågående Andranik Margaryan Memorial i Jerevan, Armenien.

Arman Mikaelyan – Stanislav Bogdanovitj 
Svart drar



Efter 23...a6 får svarts kung en nypa luft och frågan är om vit har kompensation för pjäsen. Men Bogdanovitj spelade 23...Dh2??. Varför var det en dålig idé? Lösningen kommer sist i dagens inlägg.

Partierna genomspelbara
Poängställningen

* * * * *

I mitt blogginlägg den 22 december finns bland annat ett citat ur Patti Smith: M Train (Brombergs, 2016) och då handlar det om när hon träffade Bobby Fischer. I efterordet är Patti Smith tillbaka på Island:
Bobby Fischer hade gått bort sedan jag senast var här, så det skulle inte bli några hemliga möten med schackgeniet. Vi fortsatte resan och stannade till i en liten by med en vit stavkyrka. Där fanns några gravar och ett gammalt stall med fem hästar. På kyrkogården framför kyrkan låg Fischers grav. Bobby hade själv valt begravas på denna obemärkta plats. Bara två dagar tidigare hade den store schackspelaren Garri Kasparov besökt graven och lagt ner blommor där. De låg fortfarande i snön intill gravstenen, inslagna i papper. 
Jag tänkte på min far. Jag tänkte på att sjunga melodier av Buddy Holly tillsammans med Bobby.
* * * * *

Mikaelyan–Bogdanovitj 
23...Dh2?? 24.Dxd8+! uppg.
Till exempel 24...Dh1+ 25.Ke2 Sd4+ 26.Dxd4 Txc1 27.Dd6+ Dc7 28.Tc3! eller 24...Dc7 25.Dxc8+ Dxc8 26.Lxc8 Kxc8 27.Te8+ följt av Txa8.