tisdag 13 juni 2017

Långhårige Nigel Short


Bild från gårdagens direktsändning från Stavanger.

Nigel Short hade funderingar kring var min bild på honom är tagen – klicka 3.57 in i tidslinjen – och där kan jag inte stå till tjänst. Jag borde ha varit bättre på att notera sådant på baksidan av papperskopiorna. Han gissade på Hamburg och vem vet?

* * * * *

Anmälningstiden för Nordiska Mästerskapen i Växjö går ut på fredag. För egen del tänker jag vara med i veteranklassen 65+ där jag noterar att deltagarantalet så här långt är ganska magert: femton spelare varav fjorton svenska gubbar. Det liknar mest ett för-SM. Förhoppningsvis ska det inte behöva bli en sammanslagning av grupperna 50+ och 65+.

Det påminner om vad som gällde vid veteranernas lag-VM i Hersonissos. Det kändes uppriktigt sagt som ett skämt att tala om ett världsmästerskap. Av de sammanlagt 44 lagen kom 43 från Europa. Enda undantaget var Bermuda. Det laget bestod av tre spelare efter ett sent återbud från fjärdemannen, och alla tre var faktiskt bosatta i London. Där kunde man tala om ett för-EM.

* * * * *

I fjärde ronden i Teplice Open vann Björn Ahlander och Kaan Kucuksari sina partier och de står nu på 3 respektive 2 poäng.

Partierna genomspelbara
Resultatservice