måndag 12 juni 2017

Norway Chess i Stavanger – rond 6

Levon Aronian och Vladimir Kramnik analyserar sitt parti tillsammans med Nigel Short i kommentatorstudion. Foto: Altibox Norway Chess

I kommentatorstudion var det tal om Magnus Carlsens yviga frisyr vid Grenke Classic, och Nigel Short berättade att han själv en gång i tiden var långhårig. Det fick mig att söka i mitt stora bildarkiv efter bevismaterial och visst fann jag en bild med Nigel som långhårig tonåring – se mitt Twitter i den oumbärliga högerspalten. Nigel valde att visa bilden i direktsändning och kommentera den. Det är en bild med dålig skärpa, javisst. Tekniken är viktig men motivet är i regel ännu viktigare. Det tyckte säkert mästerfotografen David Llada också när han gjorde en retweet. Önskar att jag kunde hitta den där bilden från Groningen 1997 där Nigel uppträdde med gulfärgat hår, men det är tyvärr lite oreda i mitt bildarkiv. Om jag finner den så räkna med att den dyker upp till höger.

Magnus Carlsen spelade en ganska färglös remi med (sin VM-sekundant) Maxime Vachier-Lagrave och förklarade efteråt att han känner sig laddad när han sätter sig vid brädet men att han lider av brist på kreativitet under partierna. De fina idéerna lyser med sin frånvaro. Det krävs en revolution i spelet för att världsmästaren ska upprepa fjolårets förstaplats i Norway Chess.

Levon Aronian är desto hetare och efter att ha sopat brädet med världsettan i förra ronden knäckte han nu Vladimir Kramnik, som för ett par dagar sen var världstvåa. Mönstret var lite grann detsamma i båda partierna: motståndarens dam lockades in i trånga rum med dålig ventilation.

Levon Aronian – Vladimir Kramnik 
Vit drar



22.f4!
Det hotar lite på sikt en damfångst där drag som Tc3 och Le2 ingår.
22...Tf6 23.Tc3



23...Th6
I kommentatorstudion nämnde Aronian 23...La6 som en möjlighet, men efter till exempel 24.Lxa6 Sxa6 25.f5 Sc5 26.Txc5 bxc5 27.fxe6 bryter vit igenom.
24.Le2 Dh3 25.Dg5



25...Dxh4
Enda chansen men otillräckligt.
26.gxh4 Tg6 27.Td1 Ld5



28.f5 Txg5+ 29.hxg5 Kf8 30.fxe6 Lxe6 31.Lc4 Lf5 32.Te3 g6 33.Te7 Td7 34.Tde1



34...uppg.

Här är Peter Svidlers kommentarer till partiet. Med den vinsten svingade sig Aronian upp i delad ledning med Hikaru Nakamura. Nu väntar en vilodag. Rond 7 spelas på onsdag.

Rond 6
Anish Giri – Wesley So remi 
Fabiano Caruana – Vishy Anand 0-1 
Hikaru Nakamura – Sergej Karjakin remi 
Levon Aronian – Vladimir Kramnik 1-0 
Magnus Carlsen – Maxime Vachier-Lagrave remi

Partierna genomspelbara

Ställningen efter rond 6:
Hikaru Nakamura och Levon Aronian 4; Vladimir Kramnik, Sergej Karjakin, Wesley So och Anish Giri 3; Magnus Carlsen, Maxime Vachier-Lagrave, Fabiano Caruana och Vishy Anand 2,5 poäng.

Rond 7 (onsdag kl 16)
Maxime Vachier-Lagrave – Anish Giri 
Vladimir Kramnik – Magnus Carlsen 
Sergej Karjakin – Levon Aronian 
Vishy Anand – Hikaru Nakamura 
Wesley So – Fabiano Caruana

* * * * *

Teplice Open – rond 3

Spellokalen i Teplice. Foto: tepliceopen.cz

En kombinationsövning från dagens rond i Teplice:

Jevgenij Zanan – Ezra Kirk 
Vit drar



Vilket är vits bästa drag? Lösningen finns sist i dagens inlägg.

Efter tre ronder finns det elva spelare med full pott – och Björn Ahlander är tyvärr inte med bland dem. Han och Kaan Kucuksari förlorade sina partier.

Apropå de tjeckiska schackpjäserna, som förevisades i gårdagens inlägg, har Roland Ekström hört av sig med sina erfarenheter av dessa förbryllande pjäser:
”Jag spelade tillsammans med Nisse Renman och Carl-Magnus Björk i Prag 1979. Efter en trög start med 2,5/6 mötte jag jumbomannen som hade en halv poäng. Jag angrep direkt och han kontrade. Min kung tvingades ut på brädet. Det såg hopplöst ut för mig – tills han såg fel på pjäserna och schackade min dam med sin ogarderade dam. Det var uppmuntrande. Sen fick jag pris för den bästa spurten!”

Partierna genomspelbara
Resultatservice

* * * * *

I partiet Zanan–Kirk borde vit ha spelat 35.Txh7+! Dxh7 36.Dxe6 med hotet Dxf6+ med matt. Svarts kung kommer inte undan, så trots två merbönder får svart vara nöjd med remi, till exempel 36...cxb2+ 37.Kxb2 Dh4 (37...Tf8?? 38.Tg3 och vit vinner) 38.Kb1 och så vidare.

I partiet följde i stället 35.b3?



35...Txa2+! 36.uppg. På 36.Kxa2 följer 36...Dc2+ med matt.