fredag 28 juli 2017

Xtracon Chess Open i Helsingör – rond 8

Baadur Jobava besegrade Nigel Short på toppbordet. Foto: xtraconchessopen.dk

När Nigel Short intervjuades av Tom Skovgaard efter vinsten mot Tiger Hillarp Persson förklarade Nigel att han stått på förlust och inte betraktade det som realistiskt att han själv skulle vinna turneringen. Nigel har drabbats av ett elakartat virus som slagit ut honom och hans familj, och idag förlorade han mot vår hjälte Baadur Jobava. Viruset började kanske ta ut sin rätt att jävlas.

Baadur Jobava – Nigel Short 
Svart drar



34...e5
Svart står mycket trångt och Nigel satsade på ett utbrytningsförsök. Om han ägnat sig åt väntedrag, till exempel låtit kungen pendla mellan g8 och h8, kunde vit ha förbättrat sin kungs placering och sedan sprängt med g3-g4 följt av f4-f5.
35.fxe5 De6 36.Db3 Dxb3 37.T1xb3 Sa5



38.e6! Sxb3 39.exf7+ Kh8 40.Te7
Vägen till matt är utstakad och det var sympatiskt av Nigel att löpa linan ut.
40...Sd2 41.Te8+ Txe8 42.fxe8D+ Txe8 43.f7 Te1+ 44.Kg2 Te2+ 45.Kh3 Tf2 46.Le5+ Tf6



47.Lxf6 matt

Med två ronder kvar (turneringen spelas över tio ronder) leder Jobava en halv poäng före Sunilduth Lyna Narayanan. Men Jobava möter inte den indiske stormästaren i näst sista ronden utan topprankade Nikita Vitjugov.

I intervjun hade Nigel för övrigt synpunkter på Tigers spel: ”Tiger är opraktisk, han tänker för mycket. Ibland måste man vara praktisk.” Men idag såg Tiger ut att vara väldigt praktisk. Det var vackert utan krusiduller:

Tiger Hillarp Persson – Adam Taylor 
Vit drar



13.Sf6+!? gxf6?
Här är 13...Lxf6 14.exf6 e5 15.fxg7 Tfe8 enda chansen.
14.exf6 Ld6 15.Lxd6 Dxd6 16.Tfd1 Dc7



17.Txd7!
Och där säkras bonden på f6.
17...Dxd7 18.Sg5



18...Sd4
Det är matt på gång och det gäller även efter 18...h6 19.Dh5.
19.Dh5 Se2+ 20.Kf1 Lxg2+ 21.Ke1 Le4 22.Dh6



22...uppg.

Det innebär att Tiger är välkommen tillbaka i Damgaardsalen imorgon där han har svart mot Simen Agdestein.

Direktsändningen från rond 8
Partierna genomspelbara
Resultatservice

* * * * *

I ovan nämnda intervju fick Nigel Short frågan vad han tycker om att vara på Konventum. Svaret var kanske inte det väntade: ”Ledsen att säga det, men det trevligaste är att härifrån är Sverige inom synhåll (skratt). Får jag lov att säga det när jag är i Danmark?” Om man promenerar ner från Konventum till kustlinjen ser man Sverige på andra sidan Sundet.

Och då kommer jag att tänka på en av mina favoriter, en lp som kom 1973: ”Svantes viser” med text och musik av Benny Andersen (född 1929). Det är Povl Dissing som sjunger och Benny Andersen som ackompanjerar. På den lp:n finns bland annat ”Længsel efter Sverige”. Där är det Svante som blickar över vattnet mot Sverige och längtar hem: ”Her står jeg og stirrer mod Sveriges Kyst”. Min absoluta favorit på den lp:n är en dansk klassiker: ”Svantes lykkelige dag”. Omkvädet är ”Livet er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.” Det sätter ett bra perspektiv på tillvaron. I följande verser byts ”Livet” ut mot ”Lykken” och ”Glæden”.

Det fanns en tid när jag drömde om att sjunga den visan med pianoackompanjemang, men den drömmen upplöstes efter min operation i december. Det fanns ett par procents risk att en stämbandsnerv skulle skadas och att jag då, som det stod i informationsbladet, skulle förlora förmågan att sjunga. Skadan inträffade, mitt röstomfång är dessvärre halverat. Inte så att jag gick omkring och sjöng dagarna i ända, men det är ändå tråkigt att jag inte ens har förmågan att göra det om jag nu skulle vilja.

Och vad gäller mina bortsättningar: en optiker har konstaterat att min syn är 40-procentig och att det inte finns några glasögon i världen som kan hjälpa mig att se bättre. Det har blivit remiss till en ögonläkare. Där sitter jag alltså likt en Svante och bligar mot åttonde raden och undrar vad som försiggår där borta. Men nån skit ska man väl dras med. Och snart är kaffet klart.

* * * * *

Nja, det går sådär för de högst rankade svenskarna i Pardubice. Inför morgondagens slutrond ligger Jonathan Westerberg, Ralf Åkesson och Pontus Carlsson på 5 poäng. Tjecken Jan Krejci leder på 7 poäng.

En partiställning från dagens rond:

Bogdan-Daniel Deac – Jonathan Westerberg 
Vit drar


27.Sh5+!
Det handlar om att evakuera fältet f6 för damen, så även 27.Se8+ fungerar utmärkt.
27...gxh5 28.Df6+ Kg8 29.Dxh6 f5 30.exf6 Tf7



31.Lh7+!
Och här handlar det om att bereda väg för tornet på tredje raden.
31...Txh7 32.Tg3+ Tg4 33.Txg4+ hxg4 34.Dg6+



34...uppg.
Tornets väg till c8 behöver inte röjas.

Partierna genomspelbara
Resultatservice
Svenskarnas resultat i Pardubice (turnering A och B)

* * * * *

Carl Cederstam Barsk i Sitges, rond 4. Foto: Mikael Näslund

SITGES. Efter sju ronder är Jorge Cori i ensam ledning på 6,5 poäng. I dagens direktsändning kunde vi se Oskar von Bahr vinna ett tornslutspel mot indiern Shah Fenil och Carl Cederstam Barsk kämpa till sig remi mot IM Mohamed Tissir. Partier och resultat.

PRAG. Martin Lokander förlorade i näst sista ronden mot Tomas Vojta och där försvann i praktiken chansen till förstaplatsen. Nu blev Vojta turneringsvinnare en halv poäng före Sergej Kasparov och Martin. Resultatservice.