fredag 13 oktober 2017

Europacupen – rond 6

Arkadij Naiditsch och Rauf Mamedov på toppborden i Odlar Yurdu. Foto: David Llada

Ännu en match med idel remier för Globus, nu mot Alkaloid från Makedonien. Det kostade förstaplatsen. Odlar Yurdu från Azerbajdzjan med Arkadij Naiditsch på förstabordet tog över med seger mot Mednyi Vsadnik. Odlar Yurdu är ett av de lag som inte har någon reserv vilket naturligtvis något underlättar motståndarnas förberedelser, och i sista ronden väntar AVE Novy Bor från Tjeckien.

När AVE Novy Bor spelade 3–3 i rond 6 byggde David Navara en fästning.

Constantin Lupulescu, Csm Baia Mare – David Navara, AVE Novy Bor 
Ställningen efter 54 drag, vit vid draget

Lupulescu försökte rasera fästningen i ytterligare sextio drag innan han accepterade delad poäng. Det var remi hela vägen.

Det finns alltså två svenska spelare i Antalya, Stellan Brynell i Nordkalotten och Mats Persson i Oslo Schackselskap, och i sista ronden slumpar det sig så att dessa båda lag möts.

Resultatservice
Partierna genomspelbara

* * * * *

Utesäsongen håller på att tona ut. Nästa helg stänger en av mina arbetsplatser, Margaretapaviljongens kafé i Pildammsparken. Under vintern får jag, med mina arbetsredskap kollegieblocket och pennorna, bege mig till andra kaféer i Malmö och Köpenhamn. Det finns dessbättre många inspirerande arbetsplatser med gott kaffe.

Före innesäsongen blir det en veckas uppladdning på franska Rivieran: nio dagar till första ronden i Menton Open. Det blir den första turneringen med mina nya läsglasögon. Bågarna är av märket Tiger; jag vet inte om det kommer att påverka min spelstil. Eh, spelstil låter pretentiöst. Det handlar nog mer om min överlevnadsstrategi vid brädet.

* * * * *

I den oumbärliga högerspalten finns numera en avdelning med länkar till schacktidskrifter som finns i pdf. Där handlar det om äldre årgångar. Det finns även schacktidskrifter som bjuder på senaste numret, som Skakbladet. Håll till godo.