tisdag 3 oktober 2017

Mejl från bloggläsarna

Min kristallkrona.

Det droppar in mejl i behaglig takt och ofta gör de mig klokare och gladare. Här några från det senaste dygnet. Pål Magnussen talar sig varm för en turnering på Guernsey. Här hans frestande beskrivning i en något förkortad version:
Det är den trevligaste tävlingen jag vet, med engelskt gemyt och franskt kök. Halvpension innebär i praktiken en anständig frukost med stekta ägg och knepiga engelska korvar. Det är aktivitet i form av vandring eller bussresa in till stan och en trerätters middag på kvällen. Två dagar består förrätten av skaldjursbuffé och då tar det en timme för ouppfostrade skandinaver att komma igenom förrätten. Det är bara en rond om dagen och därmed bara sju ronder. Några partier direktsänds och alla läggs ut på nätet.

Tiger brukar abonnera på vinst i den här tävlingen, arrangörerna håller inte hejdlöst höga priser utan bjuder in de stormästare som är trevligast. Det brukar vara en gemensam tillställning mitt i veckan (frågesport, vinprovning eller en pubrunda) där hemmaklubben agerar värdar för att hålla uppe stämningen. För ett par år sedan var Ralph Halleröd med och vann skönhetspris.

Som du förstår skriver jag dessa rader för att väcka din nyfikenhet för tävlingen. Avsaknaden av kristallkronor gör att jag inte tror att det går att locka dig till tävlingen; men kanske kan den bli meriterad för att hamna i spalten ”Kommande turneringar”? (Nu är den där. -LG)
Guernsey Open låter absolut som ett intressant alternativ. Påminn mig gärna om sisådär tio månader för nu har jag anmält mig till Menton Open. Sista ronden i Guernsey Open spelas den 21 oktober och den första i Menton Open dagen därpå. Om jag haft ett privatjet kunde det ha passat.

Vad gäller kristallkronor i spellokalen så betraktar jag det som bonus men inte som ett krav. Saken är den att jag har en kristallkrona hemma som jag ropade in på en auktion för många år sedan. Min tanke var att placera den på toa, men när jag kom hem upptäckte jag till min besvikelse att det inte fanns någon lämplig upphängningskrok i toataket. Sedan dess har kristallkronan hängt i hallen. Den platsar inte någon annanstans. I vardagsrummet och sängkammaren har jag lampor av märket Kartell, det vill säga italiensk design. Rätt sak på rätt plats.

Apropå gårdagens inlägg så kan jag komplettera med att frågan om att avbryta korrpartier med sju pjäser kvar på brädet var uppe på ICCF-kongressen i förra månaden. Förslaget röstades ner med argumentet att Lomonosovs slutspelsbas (7 pjäser) inte är ”allmänt tillgänglig”. Bo Sjögren påminner mig om att han en gång skrev om ett korrparti där han analyserade en sjupjäsersställning. Det var i Korrschack för sju år sedan och där kom Bo med en profetia – se här. Och då passar jag på att tipsa om hans studieavdelning.

När Schacknytt var som störst – med större upplaga än Tidskrift för Schack – fanns ungefär en tredjedel av läsarna i övriga Norden. Den andelen är inte lika stor när det gäller denna blogg, men det finns i alla fall en hel del stamgäster från övriga nordiska länder. Som Askell Karason från Island: ”Jag vill tacka dig för din förnäma schackblogg som jag besöker varje dag. Mitt liv vore fattigare utan den.” Det glädjer mig mycket att jag kan glädja andra.

* * * * *

När Magnus Carlsen vunnit turneringen på Isle of Man kom Anish Giri med ett Twitterinlägg där han gratulerade Magnus till segern med tillägget: ”The positive influence Larsen has on your chess is visible from your games!”

Giri kommer ofta med skojfriska kommentarer när han vänder sig till sina kolleger i stormästarkretsen. Därför var jag lite överraskad när han med en till synes seriös formulering kopplade Carlsens framgång till studiet av Bent Larsen. Nu inser jag att jag missuppfattat Giris kommentar. Vid det här laget vet jag att Magnus flickvän heter Synne Christin Larsen. Okej, skojfriske Anish.

* * * * *

OSLO. Efter förlusten mot kinesen Wei Chao Chu i rond 3 har Erik Blomqvist vunnit tre partier i rad och med tre ronder kvar ligger han en halva efter ledarduon John Bartholomew och Andriy Vovk. Svenskarnas poängskörd: Erik Blomqvist 5; Thomas Ernst 4; Daniel Ronneland 3 poäng.

Resultatservice
Partierna genomspelbara