lördag 30 juni 2018

SM i Ronneby – rond 1

Jonny Hector, en av första rondens två vinnare i Sverigemästarklassen. Foto: Lars O A Hedlund

Med omkring 600 SM-deltagare blev det fullbelagt på Ronneby Brunn Hotell. För min del innebär det att första och sista natten får tillbringas på ett hotell i Karlshamn. I receptionen där fick vi beskedet att vi kunde komma från Karlshamn till Ronneby Brunn på en kvart, tjugo minuter. Det var nog ett försök att sälja in hotellrummen för hela veckan.

Min reskamrat Christer Olesen förvandlades till en rallyförare och efter 40 minuter var vi framme. Till all lycka fann vi en parkeringsplats och efter en språngmarsch satt jag vid brädet prick klockan två, tidpunkten för rondstart. Min motståndare Bertil Westergren kom med andan i halsen några minuter senare. Jag tror att vi var ungefär lika trötta. Han glömde att använda karbonpappret i protokollboken och jag placerade det med fel sida upp. Jag till Bertil efter partiet: ”Karbonpapper är väl nåt som hör förra seklet till?” Bertil: ”Det gör vi också.”

De tio i Sverigemästarklassen verkade mer avspända när de äntrade scenen lite senare för rondstart klockan tre. Vad som hände där uppe gick mig nästan helt förbi. Det får bli bättre koll i fortsättningen, och då får jag också mycket välkommen hjälp från Kamraterna Göteborg. Jag noterar i alla fall att Nils och Jonny, före detta Malmöbor som numera bor i Danmark, vann sina partier.

Sverigemästarklassen rond 1
Hans Tikkanen – Axel Smith remi 
Jonny Hector – Pia Cramling 1-0 
Jonathan Westerberg – Oskar von Bahr remi 
Jung Min Seo – Tiger Hillarp Persson remi 
Nils Grandelius – Erik Blomqvist 1-0

Partierna genomspelbara
Direktsändningen med Stellan Brynell som kommentator
Resultatservice

Det blir senare rondstart imorgon med anledning av kongressen. Förhoppningsvis blir det en bra dag för valberedningen.

Sverigemästarklassen rond 2 (söndag klockan 16)
Axel Smith – Pia Cramling 
Hans Tikkanen – Jonathan Westerberg 
Tiger Hillarp Persson – Jonny Hector 
Oskar von Bahr – Nils Grandelius 
Erik Blomqvist – Jung Min Seo

* * * * *

MONTCADA. Efter sju ronder är Iyer Akash i ensam ledning på 5,5 poäng. Ralf Åkesson spelade remi mot en indier och har 3,5 poäng. Resultat och partier.