onsdag 18 juli 2018

Helsingör–Pardubice 44–5

Förra sommaren i Helsingör: Baadur Jobava (vinnare av fjolårets Xtracon Chess Cup), Gunnar Björnsson och jag.

Det vimlar av sommarturneringar. Jag fick mitt lystmäte i Ronneby, och nu återgår jag till min sedvanliga roll som åskådare. På lördag startar den stora schackfesten i Helsingör, Xtracon Chess Open. Dit åker jag med glädje för att träffa vänner och njuta av den danska schackatmosfären.

För en del år sedan verkade Pardubice i Tjeckien vara ett väl så intressant resmål för svenska schackspelare. Nu har vi en vinnare i den popularitetstävlingen. Dagsnotering: 44 svenska spelare är anmälda till Xtracon Chess Open, 5 till samtidigt arrangerade festivalen i Pardubice.

Jag deltog i Pardubice sommaren 2011 och det gav inte mersmak. Möjligen påverkas mitt omdöme i viss mån av en krånglande ulnarisnerv som gjorde att jag tappade pjäser på brädet och hade svårigheter att föra protokoll – med efterföljande operation. Framför allt påverkades mysfaktorn av snuskiga toaletter och en stökig spellokal. Som sagt, schackspelandet är ett av mina bästa njutningsmedel och då vill jag undvika tråkiga bismaker.

Visst skulle det vara skoj att spela schack igen, men det är annat som pockar på uppmärksamhet. När värmeböljan är över och krafterna återvänder till normal nivå vill jag bli klar med redigeringen av min bok ”When Bent Met Boris and the Last Dance With Lizzie”. Yasser Seirawan hade bra synpunkter när han korrekturläste boken, och de kräver en del arbete att verkställa. Det får inte bli några halvmesyrer.

Dessutom har jag lovat Axel Smith en större artikel till TfS om Ored Karlin (bilden till vänster). Jag har samlat material om Karlin i ett tiotal år, så det är hög tid att förvandla alla hågkomster, partier, anteckningar och dokument i tre sprängfyllda pärmar till ett porträtt av en bortglömd schackmästare. Till skillnad från min artikel om Palle Ravn i Skakbladet blir det nu ett porträtt av en schackmästare med många mörka sidor. Efter livsnjutaren Palle kliver oredige Ored upp på min scen.

När det packas ihop på Konventum i Helsingör ser jag fram emot att på nytt inta åskådarplatsen vid Cellavision Chess Cup i Lund den 3–5 augusti. Ingen annan GP-turnering har ett startfält i klass med det på Elite Hotel Ideon. Bland de 123 hittills anmälda finns 16 stormästare med Nils Grandelius och Alexei Shirov i spetsen.

Min nästa turnering – som deltagare – blir förmodligen veteranernas snabbschack-SM på Schackhuset i Lund. Jag kan inte minnas att det tidigare har arrangerats ett veteran-SM i Malmö-Lund, så det här initiativet måste absolut uppmuntras. Under Kommande turneringar i den oumbärliga högerspalten listar jag inte turneringar som handlar uteslutande om blixt eller snabbschack – länkar till information om veteran-SM och anmälan finner du på Lunds ASK:s webbplats. Detta mästerskap arrangeras i två åldersklasser vid olika tidpunkter: gruppen 65+ den 1–2 september och gruppen 50+ den 15–16 september. Vem vet, en vacker dag får vi kanske ett veteran-SM även i Malmö ...

* * * * *

Michael de Verdiers sommarturné

Michael de Verdier, som finns med på Eksjö SK:s rankningslista, flyttade till Irland för fem år sedan. Den här sommaren har han varit med i turneringar i Cardiff och Telford, South Wales International respektive 4NCL Congress Open. I Cardiff segrade Boris Chatalbashev, som numera representerar Danmark, på 7 poäng (av 9). Michael fick ihop 5,5 poäng, Andreas Persson en halv poäng mer. I Telford kom Michael tvåa efter Peter Sowray, båda på 4 av 5. Partiställningen är från turneringen i Cardiff:

Michael de Verdier – Alex Bullen 
Vit drar

Svart har ju inte kompensation för pjäsen, så för Michaels del liknade det nog mer ett nöjesfält än ett hett bräde.
17.Lb5! cxb5
Efter 17...Tc8 18.La4 kan svarts dam knacka på kistlocket, om det nu kan vara till någon tröst. Efter partidraget är slutet forcerat.
18.Db7+ Ke8 19.Dc6+ Td7 20.Dc8+ Td8


21.d7+ Ke7 22.Dxc5 matt