torsdag 5 juli 2018

SM i Ronneby – rond 6

Erik Blomqvist och Axel Smith i efteranalys med Linus Johansson vid ringside. Foto: Lars Grahn

Hans Tikkanen spelade remi med Pia Cramling, men behåller sin enpoängsledning. Nu består förföljarduon av Nils Grandelius och Tiger Hillarp Persson.

Hans Tikkanen – Pia Cramling 
Vit drar

Efter 16.g4 Dd6! 17.gxf5 tog Pia ut remischackarna på g3 och h3. Det är inte lönt för vit att stoppa damen med 17.Kg2, för efter 17...Ld7 är vits bondestruktur på kungsflygeln inte särskilt imponerande.

Att Juan Bellon ska vinna veteran-SM 65+ finns väl inte ens med på totalisatorn. I det här sällskapet tycks han alltid ha en överväxel när det gäller att vinna eller rädda ställningar. Som mot Ulf Lundgren i dagens parti.

Ulf Lundgren – Juan Bellon 
Vit drar

Datorn pekar på två remivägar och det står 36.De3+ och 36.Sd4 på vägskyltarna, till exempel 36.Sd4 Sc4 37.Sf5+ gxf5 38.Dxf6+ med evig schack. I stället följde:
36.Dxf6? De1+! 37.Kh2 Sf1+ 38.Kg1 Se3+ 39.Kh2 Df2 40.Df4+ Kh5


41.uppg.

Dagens rond startade klockan 12, vilket är okej i min värld. Men att ställa väckarklockan på ringning och börja spelet klockan 10 är inte i min smak. På lördag finns alltså möjligheten för dem som inte vill missa Sveriges kvartsfinal mot England i fotbolls-VM att komma fyra timmar tidigare till spellokalen. Hur gärna jag än vill se den matchen så väljer jag bort den möjligheten, när det kräver att jag måste ställa väckarklockan för att sedan spela mitt lördagsparti på ett för mig alltför tidigt klockslag. Det hade kommit i ett annat läge för min del om det varit rondstart tidigast klockan 11. Där går gränsen.

Jag är i Ronneby för att roa mig vid brädet, och det är trots allt det viktigaste för mig när det gäller tidpunkt för rondstart. Till min presumtive motståndare i näst sista ronden: ring mig inte med förslaget att tidigarelägga partiet! Jag är tacksam att Juan inte kontaktade mig häromdan med ett sådant förslag när Sverige mötte Schweiz.

För övrigt finns inte möjligheten att tidigarelägga spelet till klockan 10 för deltagarna i exempelvis Sverigemästarklassen, Mästarelit och junior-SM. Ska jag dra slutsatsen att veteranmästerskapen är lite mindre seriösa tillställningar? Tja, det är de kanske - för alla utom för de närmast inblandade.

Sverigemästarklassen rond 6
Axel Smith – Erik Blomqvist remi 
Nils Grandelius – Jung Min Seo remi 
Oskar von Bahr – Tiger Hillarp Persson 0-1 
Jonathan Westerberg – Jonny Hector 1-0 
Hans Tikkanen – Pia Cramling remi

Partierna genomspelbara
Resultatservice
Direktsändningen med Stellan Brynell som kommentator
O A Hedlunds SM-bilder

Sverigemästarklassen rond 7 (fredag klockan 15)
Jung Min Seo – Axel Smith 
Erik Blomqvist – Oskar von Bahr 
Jonny Hector – Nils Grandelius 
Tiger Hillarp Persson – Hans Tikkanen 
Pia Cramling – Jonathan Westerberg