söndag 8 juli 2018

SM i Ronneby – rond 9

Hans Tikkanen besegrade Oskar von Bahr i sista ronden och säkrade SM-titeln med det. Foto: Lars O A Hedlund

Till att börja med: jag tycker mycket om Hans Tikkanens ödmjuka inställning i segerintervjun efter att ha vunnit SM för femte gången. I olika schacktävlingar är jag oftare åskådare än deltagare, och från min plats vid sidan om får jag inte sällan höra av deltagare att de ”borde” ha räddat en halva, eller ”borde” ha vunnit. Detta efter att ha konsulterat datorn. Jag vill inte strö salt i såren och påstå att de helt enkelt kanske inte är tillräckligt bra för att klara av att följa den konstgjorda intelligensens rekommendation i ett läge där trötthet och bristande koncentration självfallet spelar in. Vi är tack och lov inte iskalla datorer, vi tar mer eller mindre felaktiga beslut i varje parti. Det är bara att acceptera, bli lite ledsen och se fram emot nästa äventyr.

Å sin sida förklarar Hans att han hade stolpe in i flera partier och att han gjorde grova missar i de flesta partier. Lyssna och kopiera, tack! Jag återkommer med ett eget exempel på personlig otillräcklighet imorgon.

Hans förklarar också att han tappade rytmen efter den tidiga torsdagsronden. Det har jag stor förståelse för. Trogna bloggbesökare känner till min inställning i den frågan.

Det krävdes inget särspel om SM-titeln eftersom Tiger Hillarp Persson förlorade mot Nils Grandelius. Nils kom tvåa, Tiger trea.

Så har jag fått bekräftat att Erik Blomqvist gav upp i en remiställning mot Hans i näst sista ronden. 

Mitt första SM var i Karlskrona 1963 och det var naturligtvis en stor upplevelse i Sparres excercissal. I min juniorgrupp spelade bland andra Jörgen Olsson från Krylbo, en av K E Gannholms söner (Sören?) och Knut Carlqvist, som rökte cigarr. Jag såg den väldige Gideon Ståhlberg för första gången. Han spelade blixt med en äldre man som kallades för ”skräddaren”. Ståhlberg förklarade gång på gång att han tänkte spela Tahitskivarianten, och det var först efteråt som en äldre åskådare förklarade för mig att Tahitski skulle uttydas ”ta hit skiten”. Blekinge Läns Tidning ägnade stort spaltutrymme åt Assar Bergdahls framfart i mästarklassen. Han var den lokale hjälten. De få gånger jag nu ögnade igenom BLT fann jag inte en enda rad om schack-SM. Hm. Men det var skoj att vara tillbaka i Blekinge.

Det har blivit ungefär tio SM för min del genom åren, som spelare eller reporter, och jag håller veckan i Ronneby som den bästa tillställningen hittills. Vackra omgivningar, utmärkt hotell och spellokal, och ett mysigt kafé i byggnaden bredvid: Café Mandeltårtan som har fått ett omnämnande i White Guide. Jag återkommer gärna till Ronneby Brunn.

Sverigemästarklassen rond 9
Jonny Hector – Axel Smith remi 
Oskar von Bahr – Hans Tikkanen 0-1 
Pia Cramling – Jung Min Seo 1-0 
Erik Blomqvist – Jonathan Westerberg 1-0 
Tiger Hillarp Persson – Nils Grandelius 0-1

Partierna genomspelbara
Resultatservice
Direktsändningen med Stellan Brynell som kommentator
Lars O A Hedlunds SM-bilder

Det får bli mer om SM i Ronneby här på bloggen de kommande dagarna. Då finns det också tid att börja följa lag-VM för morronpigga veteraner i Radebeul.