söndag 2 september 2018

Cramlingturneringarna – dag 2

Elisabeth Pähtz tog hem förstapriset. Foto: Lars O A Hedlund

När Pia Cramling mötte Elisabeth Pähtz i sista ronden hade tyskan ett ointagligt försprång. Pia skickade iväg sin c-bonde mot en säker undergång och i kommentatorstudion spekulerade Anna Rudolf och Harry Schüssler om det kunde vara en djupsinnig prepp. När Pia efter partiet kom på besök kunde hon klargöra att det var ett infall vid brädet. Det var i princip ett bondeoffer som ställde Elisabeth inför ett svårt val.

Pia Cramling – Elisabeth Pähtz 
Svart drar

Elisabeth förklarade att hon drabbades av girighet och att hon, om det varit klassiskt schack, nog hade lagt mer än tjugo minuter på den här ställningen och förmodligen valt 14...h6 för att besvara 15.Lh4 med 15...g5. I stället följde 14...Lxc6 15.Tc1! Db7 16.Sxc6 Dxc6 17.Se4 Dd7 18.Sxf6+ Lxf6 19.Lxf6 gxf6 20.Df3



och Elisabeth hade en besvärlig försvarsuppgift framför sig. Pia lyckades pressa fram vinsten. Hela partiet.

Slutställningen:
Elisabeth Pähtz 4,5; Pia Cramling 4; Almira Skripchenko 2; Ketevan Arakhamia-Grant 1,5 poäng.


Inna Agrest, vinnare av den öppna turneringen. Foto: Lars O A Hedlund

I den öppna turneringen segrade Inna Agrest på 6 poäng, en halv före Jessica Bengtsson, Christine Rose Mariano-Wågman och Dana Reizniece-Ozola.

* * * * *

Veteranernas snabbschacks-SM – dag 2

Magnus Wahlbom med segerpokalen. Foto: Lars Grahn

Nu är Magnus Wahlbom individuell Sverigemästare igen. Vid SM i Lund 1974 delade han förstaplatsen med Christer Niklasson i SM-gruppen och sedan vann Magnus särspelet. Andra SM-titeln tog han idag och nu handlade det om veteranernas snabbschacks-SM 65+. Återstår att se om det tar ytterligare 44 år innan han tar sin tredje SM-titel. Han avstår tydligen från spel i snabbschacks-SM 50+ om två veckor. Det gör för övrigt jag också: jag behöver mer än två veckor för att återhämta mig efter helgens schackliga överdos.

Magnus var besviken på att han genom en dragomkastning missade bondevinst i partiet mot mig. Jag försökte trösta honom med att han i slutställningen var bonde under utan kompensation. Det brukar jämna ut sig. Jag bjöd remi med 38 sekunder kvar på uret och alltför trött för att förlita mig på de tio extrasekunderna efter varje drag. Lite småfegt.

I ronden efter drabbades jag av en malör som fick mig att tänka på när Ulf Andersson besökte studentkaféet Aten i Lund i samband med en landskamp mot Polen 1972. På den tiden hade Ulf inte lust att spela blixt, men han lät sig övertalas att slå sig ner vid ett schackbord. Det kan ha varit Magnus som utmanade honom, eller kanske Rolf Martens. Jag minns inte längre. Men jag kommer ihåg att det blev ett ganska misslyckat försök. När det uppkom en i Ulfs tycke mycket intressant mittspelsställning så struntade han i schackuret. Han ville titta närmare på ställningen och tiden rann ut medan han analyserade och gav förslag på olika möjligheter.

I mitt fall var det mera banalt. I en vinstställning mot Johan Sterner i näst sista ronden hade jag att välja mellan olika vinstplaner. Jag försjönk i ställningen tills Johan diskret påpekade att jag hade förlorat på tid. Jag hade mer eller mindre glömt schackuret. Där försvann en möjlig plats på segerpallen. Magnus Wahlbom vann närmast följd av Kurt Ekelund och Lennart Fransson med trötte Grahn på fjärdeplatsen.

Resultat och partier.

* * * * *

APOKORONAS. Björn Ahlander kom på elfte plats i Apokoronas Open med 6,5 poäng. David Alberto tog en poäng mer och blev turneringsvinnare. Resultatservice.

DIEPPE. Eduardas Rozentalis segrade i Dieppe Open på 7,5 poäng. Malte Burwick avslutade med två vinster, och Jan Johansson med två förluster. De tog 6 respektive 4,5 poäng. Resultatservice.